Ontwerpen voor feedbackgeletterdheid: een koud kunstje?

Auteurs

  • Henderijn Heldens Fontys Hogescholen
  • Anje Ros Fontys Hogescholen

DOI:

https://doi.org/10.63379/pkbh0v72

Samenvatting

Feedbackprocessen krijgen een steeds belangrijker rol in de lerarenopleiding. Feedback is cruciaal om tot meer zelfsturing in het leerproces te kunnen komen, maar het blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig voor lerarenopleiders om hier goed vorm aan te geven. Dit leidt tot werkdruk bij opleiders en vaak weinig impact van de gegeven feedback in het leerproces van de student. Op basis van recente inzichten over feedback en feedbackgeletterdheid van studenten en opleiders beschrijven we in dit artikel een achttal kernaspecten die een rol spelen bij het ontwerpen van onderwijs waarin feedbackgeletterdheid gestimuleerd wordt. De kernaspecten werden opgenomen in een professionaliseringsprogramma (PP) voor opleiders van de opleiding leraar basisonderwijs. Middels het PP leerden zij in kleine leergemeenschappen op een onderzoekende manier over feedback en ontwikkelden zij tools voor het versterken van feedbackgeletterdheid van hun studenten. De aanpak voor het PP en de ervaringen met de methodiek, maar ook de ervaren opbrengsten op het gebied van feedbackgeletterdheid en teamontwikkeling worden in dit artikel beschreven.

Biografieën auteurs

  • Henderijn Heldens, Fontys Hogescholen

    Henderijn Heldens is senior onderzoeker in het lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap van Fontys Kind en Educatie (FKE). Zij is projectleider Versterken Feedbackgeletterdheid binnen FKE en onderzoekt samenwerking bij onderwijsinnovatie. Henderijn is tevens mede ontwikkelaar van de toolkit ‘samen innoveren in een innovatieteam’ waar in dit artikel naar wordt verwezen.

  • Anje Ros, Fontys Hogescholen

    Anje Ros is lector Goed leraarschap, goed leiderschap. Zij doet onderzoek naar innovatie en schoolontwikkeling in teams, onderzoekscultuur, leiderschap en lerende organisatie. Anje is mede ontwikkelaar van de toolkit waarnaar in dit artikel wordt verwezen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Heldens, H., & Ros, A. (2023). Ontwerpen voor feedbackgeletterdheid: een koud kunstje?. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(2), 5-20. https://doi.org/10.63379/pkbh0v72