STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
DOI:
https://doi.org/10.63379/febz8366Samenvatting
In 2020 is vanuit het SPRONG-Educatief programma van SIA en NRO het STEMnetwerk
(Science, Technology, Engineering, Mathematics) gestart. Doel hiervan is het
bouwen van een stevig landelijk lerend netwerk op het gebied van STEM-onderwijs,
om de kwaliteit van dit onderwijs te verbeteren. In de onderwijspraktijk worden de ST-
E-M namelijk nog vaak onafhankelijk van elkaar onderwezen en is er sprake van
een breuklijn tussen het primair en voortgezet onderwijs; het ontbreekt aan een
doorgaande leerlijn. Om vak- en sectoroverstijgend STEM-onderwijs te realiseren is
een netwerksystematiek ontwikkeld die momenteel wordt geïmplementeerd. Deze
systematiek bestaat uit het werken met een landelijk kernteam, regioteams en
regionale professionele leergemeenschappen (PLGs), en het bevorderen van
netwerkvorming met behulp van de sleutelfactoren hiervoor. Na twee jaar is het tijd
om de balans op te maken. In deze bijdrage wordt ingegaan op de organisatie van
het STEM-netwerk en de sleutelfactoren voor netwerkleren. Daarnaast wordt verslag
gedaan van evaluaties van het STEM-netwerk aan de hand van de sleutelfactoren en
wordt weergegeven hoe hiervan wordt geleerd.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Symen van der Zee, Bert Bredeweg, Anika Embrechts, Anna Hotze, Vincent Jonker, Ronald Keijzer, Marit Kruiskamp, Nienke Nieveen, Anneloes Muller – van der Molen, Dorrith Pennink, Monique Pijls, Cindy Poortman (Auteur)

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.