STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk

Auteurs

  • Symen van der Zee Saxion Hogescholen
  • Bert Bredeweg Hogeschool van Amsterdam
  • Anika Embrechts ROC van Twente
  • Anna Hotze Hogeschool IPABO
  • Vincent Jonker Universiteit Utrecht
  • Ronald Keijzer Hogeschool IPABO
  • Marit Kruiskamp stichting KOE
  • Nienke Nieveen Universiteit Twente
  • Anneloes Muller – van der Molen Saxion Hogescholen
  • Dorrith Pennink Hogeschool van Amsterdam
  • Monique Pijls Hogeschool van Amsterdam
  • Cindy Poortman Universiteit Twente

DOI:

https://doi.org/10.63379/febz8366

Samenvatting

In 2020 is vanuit het SPRONG-Educatief programma van SIA en NRO het STEMnetwerk
(Science, Technology, Engineering, Mathematics) gestart. Doel hiervan is het
bouwen van een stevig landelijk lerend netwerk op het gebied van STEM-onderwijs,
om de kwaliteit van dit onderwijs te verbeteren. In de onderwijspraktijk worden de ST-
E-M namelijk nog vaak onafhankelijk van elkaar onderwezen en is er sprake van
een breuklijn tussen het primair en voortgezet onderwijs; het ontbreekt aan een
doorgaande leerlijn. Om vak- en sectoroverstijgend STEM-onderwijs te realiseren is
een netwerksystematiek ontwikkeld die momenteel wordt geïmplementeerd. Deze
systematiek bestaat uit het werken met een landelijk kernteam, regioteams en
regionale professionele leergemeenschappen (PLGs), en het bevorderen van
netwerkvorming met behulp van de sleutelfactoren hiervoor. Na twee jaar is het tijd
om de balans op te maken. In deze bijdrage wordt ingegaan op de organisatie van
het STEM-netwerk en de sleutelfactoren voor netwerkleren. Daarnaast wordt verslag
gedaan van evaluaties van het STEM-netwerk aan de hand van de sleutelfactoren en
wordt weergegeven hoe hiervan wordt geleerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36. https://doi.org/10.63379/febz8366