Multiperspectiviteit in de vakdidactiekcultuurwetenschappen

Auteurs

  • Eef Rombaut Universiteit Gent
  • Joris Van Doorsselaere Universiteit Gent
  • Christophe Verbruggen Universiteit Gent

DOI:

https://doi.org/10.63379/jmmdaa61

Samenvatting

Het onderwijs in Vlaanderen is sinds 1 september 2019 onderhevig aan grondige hervormingen. Een belangrijke vernieuwing betrof de invoering van educatieve masteropleidingen (eduma), bedoeld voor leraren die aan de slag willen in de tweede en derde graad (14-18 jaar) van het secundair onderwijs. Deze hervorming volgt een geïntegreerde benadering, waardoor de leraren worden opgeleid zowel in domeinals in vakdidactische expertise. Maar de studenten stromen in uit diverse vooropleidingen, waardoor zij zeer uiteenlopende domeinkennis bezitten. Deze realiteit dwingt de vakdidactiek cultuurwetenschappen multidisciplinariteit als kracht te zien.

Het doel van dit beschouwend artikel is om de balans op te maken van de huidige invulling van de vakdidactiek cultuurwetenschappen aan de Universiteit Gent. Rekening houdend met de brede humane- en sociaal-wetenschappelijke invulling van het huidige schoolvak ‘cultuurwetenschappen’ en de toenemende diversiteit in de onderwijspraktijk is het van belang in deze vakdidactiek multidisciplinair te werk te gaan. Om de diverse domeinkennis als sterkte te gebruiken ondersteunen we, vertrekkend van het concept multiperspectiviteit, leraren in opleiding bij het selecteren en ordenen van relevante leerinhouden afkomstig uit verschillende wetenschapsdomeinen. We verkennen en evalueren een instrument dat vorm geeft aan de vakdidactiek en nemen daaruit lessen mee voor de lerarenopleiding binnen deze onderwijshervorming.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

Rombaut, E., Van Doorsselaere, J., & Verbruggen, C. (2023). Multiperspectiviteit in de vakdidactiekcultuurwetenschappen. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(2), 37-51. https://doi.org/10.63379/jmmdaa61