Thematisch onderwijs binnen de lerarenopleiding: de oplossing voor de verkorte deeltijd?
DOI:
https://doi.org/10.63379/hk7s2s90Samenvatting
De lerarenopleiding van Hogeschool Saxion is in 2018 gestart met een vernieuwd verkort curriculum voor deeltijdstudenten. Het bestaat uit een basiskennis- en vaardighedenlijn met een groot aandeel voor zelfstudie, een stagelijn en een thematische onderwijslijn waarbinnen deeltijdstudenten werken aan lesontwerp binnen ontwerpateliers op de pabo en lesuitvoering binnen de eigen stageschool. Thematisch onderwijs is weliswaar complex, maar maakt samenhang tussen vakken mogelijk en vergemakkelijkt de integratie van kennis benodigd voor de uitvoering van de complexe beroepstaak. Thematisch onderwijs doet een beroep op de zelfregulerende vaardigheden van lerenden. Omdat thematisch onderwijs nieuw was voor de opleiding, is geobserveerd hoe dit vorm heeft gekregen en zijn de ervaringen van lerarenopleiders en verkorte deeltijdstudenten met het thematisch onderwijs middels interviews in kaart gebracht. Onderwerpen die daarbij aan de orde kwamen, zijn: het werken met thema’s, de rol van de lerarenopleider, zelfregulerende vaardigheden van studenten, leeruitkomsten en gerealiseerde beroepsproducten. Positieve aspecten van het thematisch werken zijn de kwaliteit van de opgeleverde beroepsproducten, de wijze waarop samenhang tussen vakken vorm krijgt in de colleges, en de leergemeenschap die tussen docenten ontstaat in de ontwerp- en uitvoeringsfase. Verbeterpunten betreffen de balans tussen focus op eindresultaat versus leerproces, de afstemming tussen werkveld en opleiding over de inhoud en rationale van het thematisch onderwijs en de wijze waarop de ontwerpateliers worden ingevuld. Een mogelijke vervolgstap in de ontwikkeling van thematisch onderwijs is het vergroten van de focus op het leerproces door meer aandacht te besteden aan de ontwerpexpertise van studenten.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Irene Visscher-Voerman, Chantal Velthuis, Erwin van Harmelen

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.