Versterken van onderzoekend vermogen in de context van inclusief onderwijs: een nieuwe aanpak met photovoice

Auteurs

  • Karin Diemel Fontys Hogeschool
  • Linda Van den Bergh Fontys Hogeschool
  • Ilonka Van der Sommen Fontys Hogeschool

DOI:

https://doi.org/10.63379/t9zw4k87

Samenvatting

Van onderwijsprofessionals wordt verwacht dat zij onderzoekend vermogen ontwikkelen. Dit is nodig om weloverwogen, onderbouwd en planmatig ontwikkelingen in hun onderwijscontext teweeg te kunnen brengen, waarbij perspectieven van andere betrokkenen verkend en meegenomen worden. Photovoice is een creatieve vorm van participatief actieonderzoek die deelnemers een actieve stem geeft doordat zij aan de hand van foto’s hun beleving van -en perspectief op- minder grijpbare thema’s naar voren brengen (Wang & Burris, 1997). In dit artikel doen we verslag van een nieuwe aanpak waarin masterstudenten zich bekwamen in de photovoicemethode. Naast het leren toepassen van deze methode, staat in dit onderwijsaanbod het inhoudelijke thema ‘sense of belonging’ centraal, een belangrijk begrip in relatie tot inclusief onderwijs. Deze nieuwe aanpak heeft twee doelen: 1) het versterken van het onderzoekend vermogen van masterstudenten (en docenten) en 2) het verdiepen van hun kennis over sense of belonging. Het aanbod is onderzoeksmatig gevolgd en geëvalueerd middels vragenlijsten en focusgroepen. Naast de versterking van onderzoekend vermogen en een verdiept inzicht in het begrip sense of belonging, heeft de aanpak ertoe geleid dat deelnemers vertaalslagen maakten naar hun eigen onderzoek over minder grijpbare thema’s in de onderwijspraktijk.

Downloads

Gepubliceerd

2024-03-01

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Diemel, K., Van den Bergh , L., & Van der Sommen, I. (2024). Versterken van onderzoekend vermogen in de context van inclusief onderwijs: een nieuwe aanpak met photovoice. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(1), 1-15. https://doi.org/10.63379/t9zw4k87