Het vlottrekken en voorkomen van langstuderen op afstudeeronderzoek

Auteurs

  • Marieke Thurlings Eindhoven School of Education
  • Carry van Weert Eindhoven School of Education
  • Ton van Amelsfort Eindhoven School of Education
  • Jan Van der Veen Eindhoven School of Education

DOI:

https://doi.org/10.63379/38z9pn50

Samenvatting

In dit praktijkvoorbeeld richten we ons op het afstudeeronderzoek in de lerarenopleiding. ‘We’ zijn de verantwoordelijk docent, studieadviseur, ‘procescoach’ en de toenmalige opleidingsdirecteur van onze universitaire lerarenopleiding. Net als op andere lerarenopleidingen, lopen ook bij ons studenten (flinke) studievertraging op in de afstudeerfase. Dit speelt vaker bij studenten die de volledige tweejarige master doen, dan bij studenten die de verkorte eenjarige master doen. Per academisch jaar gaat het om ongeveer vijf studenten uit een cohort van 30 à 35 studenten. In de afgelopen vier jaar hebben we in onze opleiding verschillende interventies toegepast om het studieproces van studenten met vertraging in de afstudeerfase weer vlot te trekken. Ook hebben we gezocht naar manieren om studievertraging te voorkomen. In dit praktijkvoorbeeld beschrijven we deze interventies: een eenmalige terugkommiddag, intensieve schrijfbegeleiding, de afstudeerkring, harde deadlines, de procescoach, en een andere begeleider; samen met een ‘coördinerend’ zorgteam. Aan de hand van het aantal behaalde diploma’s laten we op kwantitatieve wijze zien dat deze interventies succesvol waren. In de discussie reflecteren we op de essentiële factoren die de interventies succesvol maken: het in beeld hebben van studenten die mogelijk zijn vastgelopen, het hervatten van het contact, samen optrekken en ondersteunen, structuur bieden en collega-opl

Downloads

Gepubliceerd

2024-03-01

Nummer

Sectie

Praktijkvoorbeeld

Citeerhulp

Thurlings, M., van Weert, C., van Amelsfort, T., & Van der Veen, J. . (2024). Het vlottrekken en voorkomen van langstuderen op afstudeeronderzoek. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(1), 35-45. https://doi.org/10.63379/38z9pn50