Leren om hogere-orde denken te stimuleren op de lerarenopleiding basisonderwijs

Auteurs

  • Wendel Brandsma Saxion University of Applied Sciences
  • Jasmijn Maseland Saxion University of Applied Sciences
  • Symen Van der Zee Saxion University of Applied Sciences

DOI:

https://doi.org/10.63379/k78q7194

Samenvatting

Onderzoek laat zien dat het stimuleren van hogere-orde denken bij leerlingen een positief effect heeft op de denkvaardigheden, creativiteit en taalontwikkeling. Ondanks deze positieve effecten blijken leraren hogere-orde denkvaardigheden niet of nauwelijks te stimuleren. In deze exploratieve interventiestudie wordt nagegaan wat de effecten zijn van een kortdurend professionaliseringstraject op de attitudecomponenten perceived relevance, self-efficacy, perceived student ability en context dependency van vierdejaars pabostudenten ten aanzien van het stimuleren van hogere-orde denken in het onderwijs. Er is gebruik gemaakt van een one group multiple measurement design. Op drie momenten is data verzameld over de ontwikkeling van de attitudes van vierdejaars pabostudenten ten opzichte van het stimuleren van hogere-orde denken: een meting voor de training over het stimuleren van hogere orde denken (T1), een meting na de training (T2), en een meting na de gegeven lessen waarin hogere-orde denken bij leerlingen wordt gestimuleerd (T3). De positieve resultaten van deze studie suggereren dat er, na deelname aan de kortdurende training, een significante toename is in de scores van vierdejaars pabostudenten op alle vier de attitudecomponenten. Daarnaast is de self-efficacy van de vierdejaars pabostudenten verder gestegen na het geven van lessen. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een grotere onderzoeksgroep en langetermijneffecten.

Downloads

Gepubliceerd

2024-03-01

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Brandsma, W., Maseland, J., & Van der Zee, S. (2024). Leren om hogere-orde denken te stimuleren op de lerarenopleiding basisonderwijs. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(1), 16-34. https://doi.org/10.63379/k78q7194