Leren om hogere-orde denken te stimuleren op de lerarenopleiding basisonderwijs
DOI:
https://doi.org/10.63379/k78q7194Samenvatting
Onderzoek laat zien dat het stimuleren van hogere-orde denken bij leerlingen een positief effect heeft op de denkvaardigheden, creativiteit en taalontwikkeling. Ondanks deze positieve effecten blijken leraren hogere-orde denkvaardigheden niet of nauwelijks te stimuleren. In deze exploratieve interventiestudie wordt nagegaan wat de effecten zijn van een kortdurend professionaliseringstraject op de attitudecomponenten perceived relevance, self-efficacy, perceived student ability en context dependency van vierdejaars pabostudenten ten aanzien van het stimuleren van hogere-orde denken in het onderwijs. Er is gebruik gemaakt van een one group multiple measurement design. Op drie momenten is data verzameld over de ontwikkeling van de attitudes van vierdejaars pabostudenten ten opzichte van het stimuleren van hogere-orde denken: een meting voor de training over het stimuleren van hogere orde denken (T1), een meting na de training (T2), en een meting na de gegeven lessen waarin hogere-orde denken bij leerlingen wordt gestimuleerd (T3). De positieve resultaten van deze studie suggereren dat er, na deelname aan de kortdurende training, een significante toename is in de scores van vierdejaars pabostudenten op alle vier de attitudecomponenten. Daarnaast is de self-efficacy van de vierdejaars pabostudenten verder gestegen na het geven van lessen. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een grotere onderzoeksgroep en langetermijneffecten.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Wendel Brandsma, Jasmijn Maseland, Symen Van der Zee

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.