Evidence infomed werken op de lerarenopleiding? Over ruis, onzekerheid en complexiteit
DOI:
https://doi.org/10.63379/350ncm68Samenvatting
Evidence informed werken, de toepassing van effectieve onderwijsprincipes en aanpakken, klinkt logisch. Waarom zou je als leerkracht immers niet doen ‘wat werkt’? Hoewel veel bekend is over ‘wat werkt’, menen pleitbezorgers van evidence informed onderwijs dat de onderwijspraktijk teveel ideologie en intuïtie volgt. In lerarenopleidingen zou eveneens te weinig oog zijn voor effectieve onderwijsprincipes. Hierdoor, zo wordt gesteld, blijft het onderwijs doormodderen. Of het zo simpel is, valt te betwisten. Is de kennis uit effectonderzoek werkelijk zo stevig? Maakt het echt duidelijk wat zou moeten in het onderwijs? In deze bijdrage betwist ik de zekerheid waarmee over evidence wordt gesproken op basis van de uitkomsten van meta- onderzoek. De bevindingen hieruit trekken de status van de onderwijs- wetenschappelijke kennisstand in twijfel en roepen fundamentele vragen op over de relatie die wordt gelegd tussen kennis over effectiviteit en de verbetering van de onderwijspraktijk. De consequenties hiervan voor het opleiden van leraren worden beschouwd.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Symen Van der Zee

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.