Een rollenspel voor studenten over meer inclusief onderwijs. Een ontwerp van een student van de Hogeschool van Amsterdam.

Auteurs

  • Karen Slot Hogeschool van Amsterdam
  • Bjorn Tolboom Hogeschool van Amsterdam
  • Marcelle Hobma Vrije Universiteit (Lerarendopleiding)

DOI:

https://doi.org/10.63379/3q2f7h52

Samenvatting

In dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven hoe een student biologie van de tweedegraads lerarenopleiding van de Hogeschool van Amsterdam een methodiek ontwikkelt om structureel meer aandacht te kunnen besteden aan leerlingen met een specifieke ondersteuningsvraag. Tijdens zijn afstudeeronderzoek ontwerpt hij een rollenspel voor medestudenten en voert hij een pilot uit bij opleidingsschool ROSA. Dit leidt er in eerste instantie toe dat studenten zich verder kunnen verdiepen in leerlingen met een specifieke ondersteuningsvraag. Daarnaast leidt het ertoe dat de opleidingsschool gaat verkennen hoe studenten in de toekomst een meer actieve rol kunnen spelen bij het organiseren en verzorgen van themabijeenkomsten, een rol die zij al dan niet samen met lerarenopleiders kunnen expliciteren en vormgeven. De opleidingsschool en de student beogen dat het spel verder ontwikkeld wordt en landelijk een bijdrage kan leveren aan programma’s werkplekleren van opleidingsscholen en aan de voorbereiding van studenten op de realisatie van meer inclusief onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2022-12-15

Nummer

Sectie

Praktijkvoorbeeld

Citeerhulp

Slot, K., Tolboom, B., & Hobma, M. (2022). Een rollenspel voor studenten over meer inclusief onderwijs. Een ontwerp van een student van de Hogeschool van Amsterdam. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(4), 29-37. https://doi.org/10.63379/3q2f7h52