Patronen in de ontwikkeling van klassenmanagement van aanstaande leraren tijdens het werkplekleren.

Auteurs

  • Tom Adams Fontys Hogeschool
  • Bob Koster Fontys Hogeschool
  • Perry den Brok Wageningen Universiteit

DOI:

https://doi.org/10.63379/q1vagr97

Samenvatting

Grip krijgen op klassenmanagement is voor aanstaande leraren een belangrijk aspect van hun stage in de lerarenopleiding. Er is echter nog weinig bekend over hoe klassenmanagement tijdens het werkplekleren wordt ontwikkeld. Deze studie bestudeerde de ontwikkeling van klassenmanagement van 24 aanstaande leraren binnen de context van het VO tijdens het werkplekleren, waarbij gekeken werd naar hun leerdoelen en leerprocessen. De resultaten laten zien dat aanstaande leraren een grote variatie van foci in hun leerdoelen hebben voor diverse aspecten van het klassenmanagement. We vonden vier patronen in het leren van klassenmanagement bij leraren-in-opleiding: ‘Kennisgericht’, ‘Feedbackgericht’, ‘Inspiratiegericht’ en ‘Praktijkgericht’. Het verschil in deze patronen werd bepaald door de wijze waarop aanstaande leraren gebruik maakten van theorie, de wijze waarop ze anderen zoals opleiders en collega’s nodig hadden en hoe zij zelfregulerend konden werken. De vier types profielen van leerprocessen waarop aanstaande leraren zich bekwamen in het klassenmanagement, kunnen een verrijking zijn voor lerarenopleiders. Het kan nuttig zijn wanneer lerarenopleiders proberen deze profielen te herkennen om zo te differentiëren in hun coaching en begeleiding.

Downloads

Gepubliceerd

2022-12-15

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Adams, T., Koster, B., & den Brok, P. (2022). Patronen in de ontwikkeling van klassenmanagement van aanstaande leraren tijdens het werkplekleren. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(4), 38-55. https://doi.org/10.63379/q1vagr97