Het opleiden van zij-instromers, vraagt om ‘lev’ en het durven omarmen van het ‘samen niet weten’!
DOI:
https://doi.org/10.63379/qq51g819Samenvatting
Het partnerschap ‘Partnerschap in Opleiding en Ontwikkeling’ (POO) van de Marnix Academie stelde zichzelf ruim 2 jaar geleden de vraag hoe het zij-instroomtraject verbeterd kon worden. Er werd een projectplan uitgeschreven waarin 3 deelgebieden werden opgenomen om te onderzoeken:
-
Doorontwikkeling van de leerkrachtcoach training;
-
Inventarisatie van belemmeringen, ondersteuningsbehoeften en successen die binnen het partnerschap worden ervaren betreffende de begeleiding van zij-instromers;
-
Aandacht voor communicatie en samenwerking in het kader van samen opleiden en professionaliseren.
In dit artikel beschrijven wij de procesaanpak, inzichten, opbrengsten en sluiten wij af met onze eigen reflectie.
Een belangrijk inzicht, dat tijdens de uitvoering van het projectplan ontstond is: wij hebben ‘lev’ nodig om samen het niet-weten te omarmen en te zoeken naar nieuwe situaties en oplossingen. De duiding van het woord ‘lev’ verwijst naar het Hebreeuwse woord voor ‘hart’, de plaats van de koers en de richting die je geeft aan je bestaan en je handelen. ‘Lev’ wordt hier geduid als een gepassioneerde koers: de weg die je vol overtuiging gaat en die gezien kan worden als een weg van leren en vernieuwen. Het is de weg van de leraar die in beweging is en blijft en verbinding zoekt met de ander, met jezelf en de wereld, dichtbij en ver weg (Strategisch plan Marnix Academie 2018- 2021). Deze manier van samen opleiden vereist een gezamenlijke visie met onderliggende waarden, een gedeelde taal en heldere informatie over rollen, taken en verantwoordelijkheden van actoren evenals de verbinding hiertussen. Voor deze verbinding met onszelf en elkaar is de aanwezigheid van veiligheid om te leren een voorwaarde. Als voldaan wordt aan de drie uitgangspunten van een systemische benadering - insluiten, ordening en uitwisseling - verloopt het traject succesvoller (Hellinger, 2012).
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2022 Anke van Riel, Alie van den Hengel

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.