Kansen om de rol van de werkplekbegeleider te versterken

Auteurs

  • Bob Koster Fontys Hogeschool
  • Martin van der Plas Scalda
  • Carlo Jansen ROC Tilburg
  • Sandra Huveneers Koning Willem 1 College
  • John van der Kant Eckartcollege

DOI:

https://doi.org/10.63379/4qa6br88

Samenvatting

In dit artikel wordt geschetst hoe in een viertal trajecten bij vier partnerschappen, drie in het mbo en één in het vo, schoolopleiders in gesprek gaan met aanstaande en ervaren werkplekbegeleiders met als doel de rol van de werkplekbegeleider (wpb) te versterken. Basis voor de trajecten vormt de reviewstudie rond werkplekleren van Nieuwenhuis et al. (2017) en dan met name de ontwerpregel: ‘Houd rekening met de complexe rol van de werkplekbegeleider’. Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De vier trajecten beschrijven onder andere informele manieren om in dialoog te treden met wpb’s over hun complexe rol. De trajecten zijn erop gericht die rol te versterken door tijdens ‘koffieautomaatgesprekken’ opvattingen uit te wisselen rond bijvoorbeeld sturing en ruimte bieden.

Over het algemeen wordt een leraar gevraagd om wpb te worden op grond van goed leraarschap. De rol van wpb is een andere dan die van leraar, of liever, een meer uitgebreide rol. Die rol willen we in dit artikel verder verkennen.

Downloads

Gepubliceerd

2022-12-15

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Koster, B., van der Plas, M., Jansen, C., Huveneers, S., & van der Kant, J. (2022). Kansen om de rol van de werkplekbegeleider te versterken. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(4), 105-118. https://doi.org/10.63379/4qa6br88