Kansen om de rol van de werkplekbegeleider te versterken
DOI:
https://doi.org/10.63379/4qa6br88Samenvatting
In dit artikel wordt geschetst hoe in een viertal trajecten bij vier partnerschappen, drie in het mbo en één in het vo, schoolopleiders in gesprek gaan met aanstaande en ervaren werkplekbegeleiders met als doel de rol van de werkplekbegeleider (wpb) te versterken. Basis voor de trajecten vormt de reviewstudie rond werkplekleren van Nieuwenhuis et al. (2017) en dan met name de ontwerpregel: ‘Houd rekening met de complexe rol van de werkplekbegeleider’. Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De vier trajecten beschrijven onder andere informele manieren om in dialoog te treden met wpb’s over hun complexe rol. De trajecten zijn erop gericht die rol te versterken door tijdens ‘koffieautomaatgesprekken’ opvattingen uit te wisselen rond bijvoorbeeld sturing en ruimte bieden.
Over het algemeen wordt een leraar gevraagd om wpb te worden op grond van goed leraarschap. De rol van wpb is een andere dan die van leraar, of liever, een meer uitgebreide rol. Die rol willen we in dit artikel verder verkennen.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2022 Bob Koster, Martin van der Plas, Carlo Jansen, Sandra Huveneers, John van der Kant

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.