De NOA-Mindfolio als verbinder tussen theorie, praktijk en persoon

Auteurs

  • Ranko Steusel Calandlyceum
  • Pettra van Beveren Hogeschool Utrecht (HU)

DOI:

https://doi.org/10.63379/s1h80b13

Samenvatting

De Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA) heeft twee instrumenten ontwikkeld waarmee het reflectiegesprek op diverse lagen en vanuit verschillende invalshoeken vormgegeven wordt. Deze instrumenten zijn geïntegreerd in het opleidingscurriculum en beogen de verbinding tussen theorie, praktijk en persoon te faciliteren.

Een van deze reflectie-instrumenten is de NOA-Mindfolio, een digitaal portfolio in de vorm van een mindmap met vier dimensies - A. theorie, B. praktijk, C. persoon en D. de integratie van theorie, praktijk en persoon -, waarin de student zijn onderwijskundige leervragen en dilemma’s uitwerkt. De biografie van de student en de overtuigingen van waaruit hij handelt, de bronnen die hem inspireren en de context van zijn school komen in D samen.

De boomstructuur van de mindmap maakt het mogelijk om de complexiteit van het onderwijs, van het docentschap en van het functioneren van de onderwijsprofessional(-in-opleiding) in kaart te brengen: containerbegrippen uit de theorie kunnen ‘gevuld’ worden met verhelderende (sub)begrippen of voorbeelden, en naar concrete werkvormen of interventies in de klas uitgewerkt worden; ook worden de verbanden tussen de verschillende, elkaar soms overlappende onderwijskundige concepten en begrippen duidelijker, en kan de student zich beter een mening vormen over waar hij in het onderwijs aan zijn leerlingen prioriteit aan wil geven of op welk gebied hij zichzelf en zijn onderwijspraktijk wil doorontwikkelen.

Daarnaast heeft het instrument een portfoliofunctie waarin de professionele ontwikkeling van de student zichtbaar wordt en die (plaatsonafhankelijk) met opleiders en andere studenten gedeeld en besproken kan worden.

Downloads

Gepubliceerd

2022-12-15

Nummer

Sectie

Praktijkvoorbeeld

Citeerhulp

Steusel, R., & van Beveren, P. (2022). De NOA-Mindfolio als verbinder tussen theorie, praktijk en persoon. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(4), 119-131. https://doi.org/10.63379/s1h80b13