Het ontwerpmodel van Zitter en Hoeve als hulpmiddel in de verschillende fases van doorontwikkeling van het werkplekleren
DOI:
https://doi.org/10.63379/gf1kfg68Samenvatting
Het samen opleiden krijgt een stevige impuls en de partnerschappen worden gestimuleerd om de samenwerking verder te versterken. Met de groeiambitie van 100% opleiden in de opleidingsscholen en de toetreding van nieuwe scholen en instituten binnen de partnerschappen, maar ook met het bestuursakkoord ‘Flexibilisering van de lerarenopleidingen’ en daarmee de roep om meer maatwerk, worden partnerschappen voor Samen Opleiden uitgedaagd om opnieuw indringend te kijken naar de leeromgeving die de opleidingsschool is.
Belangrijke vragen daarbij zijn of de bestaande opleidings- en begeleidingsprogramma’s nog passen bij de huidige ontwikkelingen en als dat niet meer zo is, welke aanpassingen dan nodig zijn. Om die vragen goed te beantwoorden is het van belang dat de partners binnen samen opleiden over de grenzen van het eigen instituut en de eigen school heen samenwerken, zowel bij het ontwerp en de ontwikkeling van die leeromgeving, als bij de uitvoering daarvan. Dit is niet altijd een makkelijke opgave. Het ontwerpmodel voor een hybride leeromgeving van Zitter & Hoeve kan hierbij ondersteunend zijn. Binnen Samen Opleiden|AOSL wordt dit ontwerpmodel in de komende tijd ingezet als hulpmiddel bij het herontwerp en de doorontwikkeling van deze leeromgeving. Binnen AOS Noordoost-Brabant wordt het model al gebruikt in de uitvoering.
In dit artikel beschrijven we het model van Zitter & Hoeve als ontwerpmodel voor een hybride leeromgeving, verkennen we de verschillende toepassingsmogelijkheden die het model in onze ogen biedt en beschrijven we de praktijkervaring van AOS Noordoost-Brabant in de uitvoeringsfase. We starten met een korte beschrijving van de hybride leeromgeving in de context van Samen Opleiden.
De concrete ervaringen met het model in de fase van herontwerp en doorontwikkeling beschrijven we in een volgend artikel.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2022 Corry Kocken-van Acht, Colette van den Heuvel

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.