Een afstudeerrichting Lezen op de pabo

Een sleutel tot betere leesvaardigheid in de klas

Auteurs

  • Inouk Boerma
  • José Smeets
  • Rob Moggré

DOI:

https://doi.org/10.63379/swgkkw84

Trefwoorden:

Praktijkvoorbeeld, leesvaardigheid, leesplezier

Samenvatting

Het Nederlandse leesonderwijs staat al jaren onder druk door dalende leesvaardigheid en lage leesmotivatie bij kinderen. Om toekomstige leerkrachten beter voor te bereiden op het geven van effectief en motiverend leesonderwijs heeft Hogeschool IPABO in 2023/2024 de afstudeerrichting Lezen geïntroduceerd. Vierdejaarsstudenten die deze afstudeerrichting kiezen, verdiepen zich een jaar lang in de meest recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van leesonderwijs en brengen deze in de praktijk tijdens hun (LIO-)stage op de basisschool. Ook het zelf lezen van recente jeugdliteratuur en het eigen leesplezier zijn belangrijke onderdelen van het onderwijsprogramma. Het vierde jaar wordt afgesloten met een praktijkonderzoek, waarbij studenten een relevante vraag in de eigen LIO-groep op het gebied van lezen onderzoeken. Dit praktijkonderzoek verwerken zij tot een artikel gericht op onderwijsprofessionals.

Biografieën auteurs

  • Inouk Boerma

    werkzaam als Associate Lector Lezen op Hogeschool IPABO. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de onderzoekslijn lezen op de IPABO en zij is een van de ontwikkelaars van de afstudeerrichting Lezen. Haar onderzoek richt zich op leesbegrip en leesplezier van kinderen en (aankomend) leerkrachten.

  • José Smeets

    hogeschooldocent en onderzoeker taalleesdidactiek op Hogeschool IPABO. Zij is medeontwikkelaar van de afstudeerrichting Lezen. Daarnaast is zij auteur van verschillende taalleesdidactiekuitgaven.

  • Rob Moggré

    hogeschooldocent taalleesdidactiek en decaan op Hogeschool IPABO. Hij is medeontwikkelaar van de afstudeerrichting Lezen.

Cover Tijdschrift voor Lerarenopleiders 46 (2) 2025

Downloads

Gepubliceerd

2025-06-12

Citeerhulp

Boerma, I., Smeets, J., & Moggré, R. (2025). Een afstudeerrichting Lezen op de pabo: Een sleutel tot betere leesvaardigheid in de klas. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 46(2), 1-9. https://doi.org/10.63379/swgkkw84