Bijdragende factoren aan de professionele identiteitsontwikkeling van leraren in opleiding in de context van eigentijds onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.63379/c6fgd136Trefwoorden:
identiteitsontwikkeling, lerarentekort, lerarenopleidersSamenvatting
Het lerarentekort is een omvangrijk maatschappelijk probleem, dat nog eens verergerd wordt door het feit dat veel startende leraren al een paar jaar na afronding van hun lerarenopleiding besluiten om het onderwijs te verlaten (Runhaar et al., 2022). Leraren met een sterke professionele identiteit blijken minder vaak de intentie te hebben om hun beroep te verlaten (Canrinus et al., 2011). In dit onderzoek beschouwen we professionele identiteit vanuit het persoonlijk interpretatiekader van Kelchtermans; het persoonlijk interpretatiekader fungeert als een lens waardoor leraren naar hun beroep kijken, er betekenis aan geven en erin handelen (Kelchtermans, 2009). Ook startende leraren die het gevoel hebben dat hun waarden en professionele doelen overeenstemmen met die van de school waarop zij werken blijven vaker behouden voor het beroep (Miller et al., 2020). Het is daarom belangrijk dat op lerarenopleidingen aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van leraren in wording, zodat zij een duidelijk beeld hebben van wie zij zijn en waar zij voor staan als leraar en van wat voor werkcontext het beste bij hen zou passen. Hiervoor is het nodig om inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van leraren in opleiding, zodat deze een plek kunnen krijgen in het curriculum van lerarenopleidingen.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Edwin Buijs, Helma Oolbekkink-Marchand, Kyle van den Langenberg, Roel Grol, Ans Bergmans

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.