Bijdragende factoren aan de professionele identiteitsontwikkeling van leraren in opleiding in de context van eigentijds onderwijs

Auteurs

  • Edwin Buijs
  • Helma Oolbekkink-Marchand
  • Kyle van den Langenberg
  • Roel Grol
  • Ans Bergmans

DOI:

https://doi.org/10.63379/c6fgd136

Trefwoorden:

identiteitsontwikkeling, lerarentekort, lerarenopleiders

Samenvatting

Het lerarentekort is een omvangrijk maatschappelijk probleem, dat nog eens verergerd wordt door het feit dat veel startende leraren al een paar jaar na afronding van hun lerarenopleiding besluiten om het onderwijs te verlaten (Runhaar et al., 2022). Leraren met een sterke professionele identiteit blijken minder vaak de intentie te hebben om hun beroep te verlaten (Canrinus et al., 2011). In dit onderzoek beschouwen we professionele identiteit vanuit het persoonlijk interpretatiekader van Kelchtermans; het persoonlijk interpretatiekader fungeert als een lens waardoor leraren naar hun beroep kijken, er betekenis aan geven en erin handelen (Kelchtermans, 2009). Ook startende leraren die het gevoel hebben dat hun waarden en professionele doelen overeenstemmen met die van de school waarop zij werken blijven vaker behouden voor het beroep (Miller et al., 2020). Het is daarom belangrijk dat op lerarenopleidingen aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van leraren in wording, zodat zij een duidelijk beeld hebben van wie zij zijn en waar zij voor staan als leraar en van wat voor werkcontext het beste bij hen zou passen. Hiervoor is het nodig om inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van leraren in opleiding, zodat deze een plek kunnen krijgen in het curriculum van lerarenopleidingen.

Biografieën auteurs

  • Edwin Buijs

    onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de Academie Educatie van de HAN. Zijn inhoudelijke expertise ligt bij de thema’s identiteits- en stuurkrachtontwikkeling, toetsing, het studiekeuzeproces, en kansengelijkheid.

  • Helma Oolbekkink-Marchand

    Lector Professionaliteit van Leraren bij de HAN University of Applied Sciences in Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op het opleiden, begeleiden en professionaliseren van leraren in verschillende contexten en onderwijssectoren. Centraal in deze onderzoeken staat (het versterken van) de agency van leraren. Zij is tevens voorzitter van de beroepsvereniging voor lerarenopleiders (Velon).

  • Kyle van den Langenberg

    Onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren bij de HAN. Hij is tevens docent en beroepsproductbegeleider bij de master MOVEL, die zich richt op het ontwerpen van eigentijds leren. Zijn inhoudelijke expertise ligt bij de thema’s identiteits- en stuurkrachtontwikkeling, toetsing en het verkleinen van kansenongelijkheid.

  • Roel Grol

    Associate lector werkzaam bij de Academie Educatie van de HAN. Hij doet, met collega’s vanuit HAN en de scholen, onderzoek naar de Leraar als Ontwerper. Tot 2022 was hij ook als opleider verbonden aan het LeerLab.

  • Ans Bergmans

    Onderwijskundige verbonden aan de HAN en projectleider van het LeerLab Eigentijds Onderwijs. Zij is tevens docent en coach aan de master MOVEL, die zich richt op het ontwerpen voor eigentijds leren. Haar inhoudelijke expertise ligt bij de thema’s autonomie(ondersteuning), zelfregulatie en stuurkracht nemen.

cover Tijdschrift voor Lerarenopleiders 46 (2) 2025

Downloads

Gepubliceerd

2025-06-12

Citeerhulp

Buijs, E., Oolbekkink-Marchand, H., van den Langenberg, K., Grol, R., & Bergmans, A. (2025). Bijdragende factoren aan de professionele identiteitsontwikkeling van leraren in opleiding in de context van eigentijds onderwijs. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 46(2), 25-43. https://doi.org/10.63379/c6fgd136