Hoe houden we zij-instromers voor de klas?

Het onderwijs als aantrekkelijke werkplek

Auteurs

  • Ilona van Heijst
  • Monique Volman
  • Edith van Eck

DOI:

https://doi.org/10.63379/x2s8t607

Trefwoorden:

lerarentekort, zij-instromers

Samenvatting

Vanwege het lerarentekort is het belangrijk om het beroep aantrekkelijk te maken voor een bredere groep, waaronder zij-instromers. Zij dragen niet alleen bij aan het verminderen van het lerarentekort maar brengen ook waardevolle kennis en ervaring mee vanuit andere sectoren. Om zicht te krijgen in hoe zij-instromers het onderwijs ervaren als werkplek, en wat er nodig is om dit beroep aantrekkelijk te houden of aantrekkelijker te maken, hebben we interviews afgenomen bij zij-instromers (N=19). Deze vonden plaats 2,5 jaar na de start van de opleiding. Zij-instromers noemen vooral 1) de werksfeer en werkdruk (werkcondities); 2) het contact met leerlingen en het lesgeven (inhoud werk); 3) salaris; en 4) iets voor anderen willen betekenen als elementen die een rol spelen in hun werktevredenheid.

Biografieën auteurs

  • Ilona van Heijst

    Ilona van Heijst is lerarenopleider, coördinator van een zij-instroomtraject en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Haar inhoudelijke expertise ligt bij zij-instromers en professionalisering van leraren.

  • Monique Volman

    Monique Volman is hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. In haar werk staat de vraag centraal hoe scholen kunnen bijdragen aan betekenisvol leren voor een diverse groep leerlingen en leraren. 

  • Edith van Eck

    Edith van Eck was programmaleider en senior-onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam. Zij hield zich daar bezig met onderzoek naar werken in het onderwijs, (on)gelijkheid en onderwijsvernieuwing, en met de verspreiding van kennis uit onderzoek. 

cover Tijdschrift voor Lerarenopleiders 46 (3) 2025

Downloads

Gepubliceerd

2025-10-09

Citeerhulp

van Heijst, I., Volman, M., & van Eck, E. (2025). Hoe houden we zij-instromers voor de klas? : Het onderwijs als aantrekkelijke werkplek. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 46(3), 21-36. https://doi.org/10.63379/x2s8t607