Hoe houden we zij-instromers voor de klas?
Het onderwijs als aantrekkelijke werkplek
DOI:
https://doi.org/10.63379/x2s8t607Trefwoorden:
lerarentekort, zij-instromersSamenvatting
Vanwege het lerarentekort is het belangrijk om het beroep aantrekkelijk te maken voor een bredere groep, waaronder zij-instromers. Zij dragen niet alleen bij aan het verminderen van het lerarentekort maar brengen ook waardevolle kennis en ervaring mee vanuit andere sectoren. Om zicht te krijgen in hoe zij-instromers het onderwijs ervaren als werkplek, en wat er nodig is om dit beroep aantrekkelijk te houden of aantrekkelijker te maken, hebben we interviews afgenomen bij zij-instromers (N=19). Deze vonden plaats 2,5 jaar na de start van de opleiding. Zij-instromers noemen vooral 1) de werksfeer en werkdruk (werkcondities); 2) het contact met leerlingen en het lesgeven (inhoud werk); 3) salaris; en 4) iets voor anderen willen betekenen als elementen die een rol spelen in hun werktevredenheid.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Monique Volman, Ilona van Heijst, Edith van Eck

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.