Aandacht voor effectief lesgeefgedrag tijdens het mentoringsgesprek: Een grootschalig vragenlijstonderzoek bij mentoren in Vlaanderen

Auteurs

  • Aron Decuyper Universiteit Gent
  • Hanne Tack Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen
  • Ruben Vanderlinde Universiteit Gent

DOI:

https://doi.org/10.63379/a6tss242

Samenvatting

Mentoren hebben naast hun taak als leraar de belangrijke verantwoordelijkheid om student-leraren te begeleiden bij hun ervaringen met lespraktijken tijdens stages. Op deze manier kunnen mentoren een aanzienlijke invloed uitoefenen op het leren van student-leraren. Mentoren geven onder meer tijdens het mentoringsgesprek feedback aan de student-leraar over diens lesgeefgedrag. Ondanks het feit dat het mentoringsgesprek een essentieel onderdeel vormt van de stage, is er weinig empirische kennis over dit mentoringsgesprek. Om dit hiaat binnen de literatuur te overbruggen, focust voorliggend onderzoek op de mate waarin mentoren aandacht hebben voor effectief lesgeefgedrag tijdens het mentoringsgesprek. Aan de hand van een grootschalig vragenlijstonderzoek is er data verzameld bij 419 mentoren. De resultaten tonen aan dat mentoren meer aandacht hebben voor bepaalde dimensies van effectief lesgeefgedrag dan voor andere. Vooral voor ‘efficiënte lesorganisatie’ en voor ‘duidelijke en gestructureerde instructie’ is er veel aandacht. In mindere mate is er aandacht voor ‘leerstrategieën aanleren’. Deze bevindingen tonen aan dat er meer aandacht is voor minder complexe dimensies van effectief lesgeefgedrag, in vergelijking met meer complexe dimensies.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-01

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Decuyper, A., Tack, H., & Vanderlinde, R. (2023). Aandacht voor effectief lesgeefgedrag tijdens het mentoringsgesprek: Een grootschalig vragenlijstonderzoek bij mentoren in Vlaanderen. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(1). https://doi.org/10.63379/a6tss242