Hoe zelfbekwaam voelen (aanstaande) Nederlandse VOdocenten zich over Cultureel Responsief Lesgeven? Hun ervaringen en aanbevelingen voor lerarenopleidingen

Auteurs

  • Lotte Henrichs Universiteit Utrecht
  • Eline Brummel Universiteit Utrecht
  • Annelie Boerma Universiteit Utrecht
  • Isabel Moormann Universiteit Utrecht

DOI:

https://doi.org/10.63379/fjh3v905

Samenvatting

Op veel Nederlandse scholen neemt de etnisch-culturele diversiteit van de leerlingenpopulatie toe en dat vraagt specifieke docentkennis en -vaardigheden. In dit mixed-method onderzoek vroegen wij 74 (aanstaande en zittende) VO-docenten of zij zich voldoende toegerust voelen om Cultureel Responsief Les te geven (CRL) in etnischcultureel diverse klassen. De resultaten laten zien dat zowel docenten die al lesgeven als docenten-in-opleiding zich redelijk bekwaam voelen in CRL als geheel, maar minder in de deelconstructen van CRL die passen bij een ‘asset based benadering’. Zittende docenten voelen zich bekwamer in CRL dan docenten in opleiding, wat zij met name aan werkervaring toeschrijven. De docenten-in-opleiding geven aan dat zij meer aandacht in het curriculum van de lerarenopleiding voor CRL zouden waarderen. Zij zouden ook meer willen oefenen door middel van stages in etnischcultureel diverse klassen. De resultaten hebben implicaties voor lerarenopleidingen. Gebaseerd op de bevindingen doen wij in dit artikel aanbevelingen om CRL in het curriculum van de lerarenopleiding een steviger plaats te geven en actief partnerschappen voor opleiden aan te gaan met scholen met een etnisch-cultureel diverse leerlingpopulatie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-01

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Henrichs, L., Brummel, E., Boerma, A., & Moormann, I. (2023). Hoe zelfbekwaam voelen (aanstaande) Nederlandse VOdocenten zich over Cultureel Responsief Lesgeven? Hun ervaringen en aanbevelingen voor lerarenopleidingen. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(1). https://doi.org/10.63379/fjh3v905