Lerarenopleiders en online onderwijs tijdens de coronacrisis: Spanningsvelden tussen enthousiasme en (techno)stress
DOI:
https://doi.org/10.63379/g3572d15Samenvatting
Het hoger onderwijs schakelde omwille van de COVID-19 pandemie bruusk over naar bijna volledig online onderwijs. Lerarenopleiders vormden bijgevolg ook hun onderwijspraktijk halsoverkop om naar een online leerervaring. Aangezien lerarenopleiders congruent dienen op te leiden, is hun ervaring met online onderwijs extra belangrijk voor de onderwijspraktijk. Deze kwalitatieve studie in een Vlaamse universitaire lerarenopleiding heeft aan de hand van focusgroepen onderzocht (1) hoe universitaire lerarenopleiders online onderwijs tijdens COVID-19 ervaarden en (2) wat deze ervaringen beïnvloedde. Uit de resultaten blijkt dat lerarenopleiders zowel pedagogisch-didactisch enthousiasme als (techno)stress ervaarden. Spanning wordt veroorzaakt door discrepanties tussen structureel verbonden elementen. Analyse van de data onthulde zes spanningsvelden onderliggend aan hun ervaringen: (1) connectie met de studenten, (2) digitale opportuniteiten en bedreigingen voor het leerproces, (3) veranderende docentrollen, (4) tijdsdruk, (5) connectie met de collega’s en (6) ondersteuning.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Sabine Meuwissen, Bram Bruggeman, Jo Tondeur

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.