Leren lesgeven in de grote stad. De nieuwe Educatieve Master Primair Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam

Auteurs

  • Sabine Severiens Erasmus Universiteit Rotterdam

DOI:

https://doi.org/10.63379/h6j0e496

Samenvatting

In deze bijdrage wordt een beschrijving gegeven van de rationale en het curriculum van de nieuwe Educatieve Master voor het Primair Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze tweejarige masteropleiding bereidt specifiek voor op het lesgeven in grootstedelijke context. De complexiteit van de superdiverse Rotterdamse context, in combinatie met de hardnekkig voortdurende kansenongelijkheid en het oplopende lerarentekort, maken deze opleiding hard nodig. Het doel van de opleiding is om een bijdrage te leveren aan het verminderen van de kansenongelijkheid door leraren op te leiden die de superdiverse context goed kennen en de relevante theoretische inzichten kunnen vertalen naar die specifieke context. Maar ook door pedagogisch sterke leraren op te leiden die zich thuis in voelen in de superdiverse context, verbinding kunnen aangaan met leerlingen en hun ouders om een optimale leeromgeving te creëren.

Inzichten uit recente onderzoeksliteratuur op het gebied van het opleiden van leraren voor divers samengestelde leerlingenpopulaties liggen aan de basis van het ontwerp van de nieuwe opleiding. In de huidige bijdrage worden deze inzichten beschreven en vertaald naar het curriculum van de nieuwe lerarenopleiding.

Downloads

Gepubliceerd

2023-03-01

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Severiens, S. (2023). Leren lesgeven in de grote stad. De nieuwe Educatieve Master Primair Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(1). https://doi.org/10.63379/h6j0e496