Lerarenopleiders doen Lesson Study: het bevorderen van de professionele dialoog bij studenten
DOI:
https://doi.org/10.63379/61w10p42Samenvatting
Sinds enkele jaren kunnen studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen van NHL Stenden Hogeschool Lesson Study (LS) als afstudeeronderzoek doen. LS is een professionaliseringsaanpak waarbij een lerarenteam de eigen lespraktijk systematisch onderzoekt. Omdat we als afstudeeronderzoeksbegeleiders weinig ervaring hadden met LS, hebben we zelf een LS uitgevoerd. Het onderwerp was de professionele dialoog (PD).
Op basis van de kenmerken van een PD hebben we een interventie, de onderzoeksles, ontworpen en online uitgevoerd bij tweedejaarsstudenten natuurwetenschappen. Centraal in de onderzoeksles stond het voeren van een PD door studenten. We hebben een zestal studenten geobserveerd en geïnterviewd. De hiermee verkregen informatie hebben we gestructureerd besproken. Met de uitkomsten van dit gesprek hebben we onze onderzoeksles aangepast. Deze aangepaste onderzoeksles is fysiek uitgevoerd bij tweedejaarsstudenten aardrijkskunde. Tijdens deze les zijn drie "voorbeeldleerlingen” geobserveerd en geïnterviewd. In het nagesprek hebben we algemene conclusies getrokken over de werking van onze onderzoeksles.
Onze LS hebben we afgesloten met een reflectie op het proces, wat resulteerde in aanbevelingen voor collega’s die zelf met LS aan de slag willen:
- Werk waar het kan samen met collega’s van andere vakgebieden;
- Kies een thema waar alle teamleden zich sterk betrokken bij voelen;
- Gebruik interviews om observaties te duiden;
- Maak de LS niet te groot en begin gewoon, ook met een volle agenda;
- Houd tijdens het proces scherp dat LS over het leren van leerlingen/studenten gaat;
- Betrek een procesbegeleider bij je LS.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 René Streutker, Agnes Jansen, Ditty Verveda, Floortje Goettsch, Siebrich de Vries

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.