Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort: Inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO
DOI:
https://doi.org/10.63379/377mf538Samenvatting
De onderzoeksgroep ‘Lerarenopleiding & Professionele Ontwikkeling’ (LOPO) verbonden aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent, presenteert in dit beschouwend artikel evidence-informed strategieën die een mogelijk antwoord kunnen bieden op het huidige lerarentekort. Deze niet allesomvattende strategieën zijn in grote mate gebaseerd op meer dan tien jaar eigen onderzoek binnen het onderzoeksdomein van de opleidingsdidactiek. De hoofdgedachte bij alle voorgestelde strategieën is dat inzetten op de continue professionalisering van leraren kan helpen bij het behouden van leraren in het beroep. Dit vraagt om de gehele loopbaan van leraren in beschouwing te nemen. In het bijzonder worden drie fases onderscheiden, de zogenaamde drie I’s: de (1) initiële opleiding, de (2) inductiefase, en de (3) in-service professionele ontwikkeling. Met betrekking tot de (1) initiële opleiding, richten de strategieën zich enerzijds op het betekenisvol competentiegericht opleiden van student-leraren en anderzijds op het stimuleren van modelling bij lerarenopleiders. Binnen de (2) inductiefase wordt de aandacht gevestigd op een voldoende en afgestemde ondersteuning van beginnende leraren. Tot slot, gerelateerd aan de (3) in- service professionalisering van leraren, wordt de aangetoonde meerwaarde van structurele samenwerkingen besproken zoals professionele leergemeenschappen, teacher design teams, en teamteaching. Zonder te claimen dat inzetten op de professionalisering van leraren het lerarentekort volledig kan oplossen, besluit het artikel dat weldoordachte keuzes voor opleidingsinitiatieven in elke fase alvast een belangrijke tegemoetkoming zijn aan het huidige lerarentekort.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Aron Decuyper, Benjamin Ponet, Lien Dorme, Pieter Flamand, Delphine Franco, Tina Gryson, Lisa Herman, Karolien Keppens , Hanne Tack, Laura Thomas, Jasja Valckx, Nele Van Doren, Ruben Vanderlinde

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.