Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort: Inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO

Auteurs

  • Aron Decuyper Universiteit Gent
  • Benjamin Ponet Universiteit Gent
  • Lien Dorme Universiteit Gent
  • Pieter Flamand
  • Delphine Franco Universiteit Gent
  • Tina Gryson Universiteit Gent
  • Lisa Herman Universiteit Gent
  • Karolien Keppens Universiteit Gent
  • Hanne Tack Universiteit Gent
  • Laura Thomas Universiteit Gent
  • Jasja Valckx Universiteit Gent
  • Nele Van Doren Universiteit Gent
  • Ruben Vanderlinde Universiteit Gent

DOI:

https://doi.org/10.63379/377mf538

Samenvatting

De onderzoeksgroep ‘Lerarenopleiding & Professionele Ontwikkeling’ (LOPO) verbonden aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent, presenteert in dit beschouwend artikel evidence-informed strategieën die een mogelijk antwoord kunnen bieden op het huidige lerarentekort. Deze niet allesomvattende strategieën zijn in grote mate gebaseerd op meer dan tien jaar eigen onderzoek binnen het onderzoeksdomein van de opleidingsdidactiek. De hoofdgedachte bij alle voorgestelde strategieën is dat inzetten op de continue professionalisering van leraren kan helpen bij het behouden van leraren in het beroep. Dit vraagt om de gehele loopbaan van leraren in beschouwing te nemen. In het bijzonder worden drie fases onderscheiden, de zogenaamde drie I’s: de (1) initiële opleiding, de (2) inductiefase, en de (3) in-service professionele ontwikkeling. Met betrekking tot de (1) initiële opleiding, richten de strategieën zich enerzijds op het betekenisvol competentiegericht opleiden van student-leraren en anderzijds op het stimuleren van modelling bij lerarenopleiders. Binnen de (2) inductiefase wordt de aandacht gevestigd op een voldoende en afgestemde ondersteuning van beginnende leraren. Tot slot, gerelateerd aan de (3) in- service professionalisering van leraren, wordt de aangetoonde meerwaarde van structurele samenwerkingen besproken zoals professionele leergemeenschappen, teacher design teams, en teamteaching. Zonder te claimen dat inzetten op de professionalisering van leraren het lerarentekort volledig kan oplossen, besluit het artikel dat weldoordachte keuzes voor opleidingsinitiatieven in elke fase alvast een belangrijke tegemoetkoming zijn aan het huidige lerarentekort.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-01

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

Decuyper, A., Ponet, B., Dorme, L., Flamand, P., Franco, D., Gryson, T., Herman, L., Keppens , K., Tack, H., Thomas, L., Valckx, J., Van Doren, N., & Vanderlinde, R. (2023). Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort: Inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(4), 7-25. https://doi.org/10.63379/377mf538