Professionele ontwikkeling als strategie om leraren te behouden.

Auteurs

  • André Koffeman Universiteit van Amsterdam
  • Hester Van de Kuilen Vrije Universiteit en OCW
  • Marco Snoek Hogeschool van Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.63379/x7btr529

Samenvatting

Grote werkdruk, onrealistische verwachtingen, een beperkt ontwikkelperspectief en een toenemende complexiteit van de professie: het zijn allemaal redenen waarom sommige leraren het beroep voortijdig dreigen te verlaten. Aandacht voor ontwikkeling kan mogelijk tegenwicht bieden en zorgen voor hernieuwde energie en inspiratie (Boogaard et al., 2018; Aelterman & Engels, 2003; Van der Aa et al., 2017). Lerarenopleidingen en scholen kunnen bijdragen aan zulke ontwikkel- en groeimogelijkheden door middel van ontwikkeltrajecten en leergangen. In dit artikel doen we verslag van een onderzoek naar het verband tussen ontwikkeltrajecten en het behoud van leraren, uitgevoerd onder deelnemers (N=51) aan leergangen die ontwikkeld werden als onderdeel van een strategie om leraren te behouden voor het beroep. Middels schaal- en open vragen, en via focusgroepgesprekken vroegen we deelnemende leraren naar het verband tussen professionele ontwikkeling en werkplezier. De resultaten zijn veelbelovend: onder bepaalde voorwaarden blijkt professionele ontwikkeling inderdaad bij te dragen aan werkplezier.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-01

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Koffeman , A., Van de Kuilen , H., & Snoek, M. (2023). Professionele ontwikkeling als strategie om leraren te behouden. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(4), 26-44. https://doi.org/10.63379/x7btr529