Samen bouwen aan de leerbrug tussen school en lerarenopleiding

Auteurs

  • Vicky Willegems Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Nadine Engels Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Els Consuegra Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Karolien Silverans Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Eva Lauwers Vrije Universiteit Brussel (VUB)

DOI:

https://doi.org/10.63379/7kbgpv69

Samenvatting

Partnerschappen tussen scholen en lerarenopleidingen worden internationaal erkend als een sleutel voor complexe onderwijsvraagstukken, zoals het doeltreffend voorbereiden van toekomstige leerkrachten op de onderwijspraktijk om voortijdige uitstroom te voorkomen, het versterken van de professionalisering gedurende de loopbaan en het bevorderen van evidence-informed onderwijs in scholen. Dit artikel verkent de rol van dergelijke partnerschappen bij het creëren van een continuüm voor levenslange professionele ontwikkeling voor leerkrachten, dat op termijn bijdraagt aan het behoud van leerkrachten in ons onderwijs. Het artikel presenteert internationale inzichten en verschillende partnerschapsmodellen tussen lerarenopleidingen. Vervolgens bundelen de auteurs inzichten uit hun eigen empirisch onderzoek van de afgelopen tien jaar, waarbij ze de nadruk leggen op het belang van een krachtige hybride leeromgeving tussen lerarenopleiding en scholen. Ze ontleden in het artikel hoe een partnerschapsmodel, waarin onderzoekende leergemeenschappen centraal staan, bijdraagt aan de professionalisering van alle betrokkenen. Tenslotte introduceren de auteurs een verrijkt partnerschapsmodel waarin de inzichten uit zowel theorie als praktijk samensmelten en de leerbrug tussen school en opleiding een gelaagde betekenis krijgt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-01

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

Willegems, V., Engels, N., Consuegra, E., Silverans, K., & Lauwers, E. (2023). Samen bouwen aan de leerbrug tussen school en lerarenopleiding. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(4), 71-89. https://doi.org/10.63379/7kbgpv69