Ervaringen met inductietrajecten in scholen voor voortgezet onderwijs

Auteurs

  • Eline Den Tuinder Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
  • Katrijn Opstoel Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
  • Kyle Van den Langenberg Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
  • Helma Oolbekkink-Marchand Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

DOI:

https://doi.org/10.63379/t9cpb679

Samenvatting

Om als startende leraar goed te kunnen ontwikkelen binnen het beroep, is de eerste periode van groot belang. Dit wordt ook wel aangeduid als ‘inductie’. Deze eerste periode is cruciaal voor starters om in te groeien in de school en zich professioneel verder te ontwikkelen. Onderzoek laat ook zien dat ondersteuning in deze periode kan bijdragen aan het behouden van starters voor het leraarsberoep. In dit onderzoek zijn inductietrajecten van 15 voortgezet onderwijsscholen (regio Gelderland) in kaart gebracht, vanuit ervaringen van stakeholders (collega’s die bij inductie betrokken zijn) én starters. Op elke school zijn met beide groepen groepsinterviews gehouden aan de hand van de Startwijzer VO, waarin zes verschillende essentiële elementen voor een inductietraject aan de orde komen. Op basis van de groepsinterviews is per school een rapportage geschreven waarmee door middel van een crosscase analyse per inductie-element naar overkoepelende thema’s is gezocht. Hieruit kwam onder andere naar voren dat er op alle scholen aandacht is voor ‘de start’ van de starter die aan het begin van het schooljaar start, maar dat er op veel scholen minder aandacht is wanneer starters gedurende het schooljaar starten. Verder komt naar voren dat er spanningen zijn tussen de ideale situatie en de werkelijkheid, bijvoorbeeld als het gaat om een mentorklas in het eerste jaar of de ruimte voor professionele ontwikkeling. Op basis van deze en verdere resultaten worden implicaties gegeven voor de praktijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-01

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Den Tuinder, E., Opstoel, K., Van den Langenberg, K., & Oolbekkink-Marchand, H. (2023). Ervaringen met inductietrajecten in scholen voor voortgezet onderwijs. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(4), 117-132. https://doi.org/10.63379/t9cpb679