Doelgericht teamteachen met hulp van een beslisboom: een methodiek om door de bomen het bos te blijven zien
DOI:
https://doi.org/10.63379/9zbr0x93Samenvatting
Samen sterker voor de klas. Kan teamteaching de job van leerkracht aantrekkelijker maken en het tekort aan leerkrachten keren? Teamteaching klinkt als een veelbelovend onderwijsmodel. Tenminste, indien doelgericht toegepast en onder de juiste randvoorwaarden georganiseerd. In het onderzoeksproject ‘ESTAFETT’ willen we effecten van teamteaching voor leerlingen en leerkrachten onderzoeken en onderbouwen. Teamteaching houdt in dat twee of meer onderwijsprofessionals samen een les(senreeks) voorbereiden, uitvoeren en evalueren. Er zijn verschillende verschijningsvormen die kunnen worden geordend onder zeven teamteachmodellen. De keuze voor een specifiek model blijkt niet eenvoudig en hangt af van de vooropgestelde lesdoelen en de vastgestelde noden van leerlingen en leerkrachten. Het ESTAFETT-team ontwikkelde daarom een beslisboom voor teamteachmodellen. Dit gebeurde via een iteratief ontwerpproces en op basis van verschillende ontwerpprincipes. Deze beslisboom is bedoeld om gesprekken en reflectie over de lespraktijk tussen de teamteachers te bevorderen. Uit evaluatie onder 55 leerkrachten uit zowel kleuter-, lager (primair) als secundair (voortgezet) onderwijs blijkt dat de beslisboom houvast biedt aan startende teamteachers om hun lespraktijk doelgericht vorm te geven. Ook is het een geschikte methodiek om student-leerkrachten te laten kennismaken met teamteaching en ermee te experimenteren. Door gerichte keuze voor en toepassing van teamteachmodellen geldt: de mix is de max. Zo kan doelgerichte teamteaching bijdragen aan de versterking van leerlingen en leerkrachten, en effectief een hefboom zijn voor kwaliteitsvol onderwijs.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Mieke Meirsschaut, Julie D'Haeyer, Nele De Witte, Bénédicte Vanblaere, Iris Willems

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.