De paradox van het meertalig narratief

Auteurs

  • Jill Surmont Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Thomas Caira Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Katrien Roebben Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • Esli Struys Vrije Universiteit Brussel (VUB)

DOI:

https://doi.org/10.63379/d987q790

Samenvatting

Hoewel het lerarentekort zich overal in Vlaanderen doet voelen, zien we dat in contexten waarin de meertaligheid van leerlingen hoger dan gemiddeld ligt, het leerkrachtenverloop (en uitval) hoger ligt dan gemiddeld. Vaak zijn het de startende leerkrachten die in deze contexten terechtkomen. Onderzoek wijst uit dat het in deze contexten uitermate belangrijk is dat de sterk geprofessionaliseerde leerkrachten (met ervaring) staan. In dit beschouwende artikel wordt de vergelijking gemaakt tussen de percepties en (verplichte) professionalisering van leerkrachten in deze heterogene contexten en leerkrachten die in content and language integrated learning (CLIL) lesgeven. Uit de bespreking zal blijken hoe paradoxaal deze twee onderwijscontexten op elkaar staan, hoewel ze in de klas de leerkrachten voor dezelfde uitdaging stellen, namelijk lesgeven aan leerlingen die de onderwijstaal niet (goed) beheersen. We beargumenteren dat succesfactoren binnen CLIL getransfereerd en getransformeerd moeten worden richting de andere contexten met meertalige leerlingen, waarbij er onder andere ingezet moet worden op het oprichten van gezamenlijke duurzame professionalisering en professionele leergemeenschappen. Het doel hiervan is om de leerkrachtretentie in de talig heterogene contexten te verhogen en op deze manier zowel een stapje dichter te komen bij het oplossen van het lerarentekort, maar ook om de leerachterstanden van leerlingen in deze talig heterogene contexten weg te werken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-01

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

Surmont, J., Caira, T., Roebben , K., & Struys, E. (2023). De paradox van het meertalig narratief. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 44(4), 150-167. https://doi.org/10.63379/d987q790