Een opleidingsdidactiek voor geïntegreerde schoolvakken: De casus ‘Project Algemene Vakken’
DOI:
https://doi.org/10.63379/8qxfy935Samenvatting
Hoe leid je student leraren op voor een vak dat inhouden integreert uit erg verschillende deeldisciplines? Hoe breng je hen de gevoeligheid bij voor een divers en uitdagend leerlingenpubliek? Hoe kan je student leraren over de grenzen van hogeschool en universiteit samen opleiden om hen zo ook voor te bereiden op de samenwerkingsrealiteit in scholen? Dit zijn een aantal kernvragen waarmee we aan de slag gingen in een tweejarig ontwikkelproject om de Pedagogical Content Knowledge van student leraren in het geïntegreerde vak ‘Project Algemene Vakken’ (PAV) uit het Vlaamse beroepssecundair onderwijs te ondersteunen. Student leraren ontwikkelden in kleine ontwerpteams een leeromgeving PAV en werden daartoe ondersteund door een reeks zorgvuldig ontworpen materialen. In deze praktijkbijdrage expliciteren we de opzet en de rationale van de ontworpen opleidingsdidactiek om deze vervolgens te confronteren en te verrijken met de ervaringen van de betrokken student leraren en lerarenopleiders. Deze eerlijke inkijk in de kansen en uitdagingen verbonden aan het opleiden voor het vak PAV leidt hopelijk tot navolging en experimenteren, ook in andere geïntegreerde vakken. Inzicht in de kernaspecten van de opleidingsdidactiek van geïntegreerde vakken ontbreekt immers in de literatuur.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Karel Vannieuwenhuyse, Eline Vanassche

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.