De kracht van Artificiële Intelligentie: revolutionaire lesvoorbereidingen voor de toekomst?
DOI:
https://doi.org/10.63379/891ter36Samenvatting
Artificiële Intelligentie (AI) wordt alsmaar populairder, ook binnen het onderwijs. Vooral het gebruik van Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI), een technologie die ‘menselijke inhoud’ kan produceren, groeit dankzij de opkomst van chatbots zoals Gemini, Claude, Bard en ChatGPT. Deze chatbots vinden toepassing in sectoren zoals entertainment, financiën, constructie, klantendiensten en ook het onderwijs. De toenemende digitalisering vraagt meer van (student-)leraren, maar velen beschikken nog niet over de benodigde kennis en vaardigheden om AI in de klas in te zetten, waardoor er nog veel behoefte aan ondersteuning is. Hetzelfde geldt voor de lerarenopleiding. Hoe kan AI ingezet worden door student-leraren? Dit onderzoek focust meer specifiek op wat student-leraren vinden van GenAI-gecreëerde lesvoorbereidingen voor het vak gedragswetenschappen. Via lesson plan study analyseerden 22 student-leraren een door ChatGPT gecreëerde lesvoorbereiding. Een thematische analyse bracht de voornaamste, door respondenten ervaren, voor- en nadelen aan het licht. Zo wordt een AI-lesvoorbereiding omschreven als een hulpmiddel dat soms menselijke vaardigheidsniveaus benadert, al is voorzichtigheid geboden. De voor- en nadelen worden afgewogen en er wordt stilgestaan bij de toekomst van AI binnen het onderwijs.