Alles op orde? De Virtual Reality kleuterklas in de opleiding tot leraar basisonderwijs
DOI:
https://doi.org/10.63379/zvxyks37Samenvatting
Klassenmanagement is een belangrijke en tegelijkertijd complexe opgave, zeker voor aanstaande en beginnende leerkrachten. Dat negatieve ervaringen met leerlinggedrag en ordeproblemen zorgen voor uitstroom van startende leraren uit het beroep, is gegeven het toenemende tekort aan leraren buitengewoon zorgelijk. Lerarenopleidingen dienen aanstaande leraren de kennis en vaardigheden aan te leren die nodig zijn voor goed klassenmanagement. Een relatief nieuwe manier om klassenmanagementvaardigheden te trainen, is door middel van Virtual Reality (VR). VR heeft hiervoor veel potentie. Het maakt nieuwe complexe situaties toegankelijk, stimuleert actief observeren en handelen en biedt de mogelijkheid tot doelbewuste oefening om competenties te ontwikkelen. Bij de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is een interactieve en realistische VR-kleuterklas ontwikkeld waar studenten in een kringsituatie veilig kunnen oefenen en experimenteren met geleerde klassenmanagementstrategieën. In deze bijdrage doen we verslag van een innovatieproject gesubsidieerd door SURF, waarin Thomas More Hogeschool, Saxion en Christelijke Hogeschool Ede de bij de RUG ontwikkelde VR-kleuterklas hebben ingezet in hun curricula. Er wordt ingegaan op de ervaringen ermee en de ‘lessons learned’. Tot slot worden concrete aanbevelingen gedaan richting andere lerarenopleidingen basisonderwijs voor de inzet ervan in het onderwijs.