De honingraat als begeleidingsmethode bij het werken met leeruitkomsten in een flexibel curriculum
DOI:
https://doi.org/10.63379/pweqbk08Samenvatting
In reactie op het huidige lerarentekort streven Nederlandse lerarenopleidingen naar meer flexibiliteit in het curriculum met als doel de opleiding aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Eén van de strategieën om flexibiliteit te vergroten is het werken met leeruitkomsten. Leeruitkomsten als basis voor een flexibel curriculum zijn meestal abstract geformuleerd en bieden studenten mogelijkheden hun opleiding deels op eigen wijze vorm te geven. Voor lerarenopleiders is het een uitdaging studenten zo te begeleiden dat ze die ruimte daadwerkelijk benutten. Zij zien dat studenten onvoldoende inzicht hebben in wat elke leeruitkomst precies inhoudt en hoe zij abstracte leeruitkomsten kunnen vertalen naar concrete taken, producten en beroepshandelingen en visa versa. Om lerarenopleiders te ondersteunen in de begeleiding van studenten in een curriculum dat gebaseerd is op leeruitkomsten werd bij de Hogeschool Utrecht een begeleidingsmethode ontwikkeld. In dit artikel beschrijven we het ontwerp en de evaluatie van die begeleidingsmethode. Hiermee beogen we lerarenopleiders en studenten te ondersteunen bij de begeleiding van studenten in het werken aan leeruitkomsten in een flexibel curriculum.