De kracht van een persoonlijk verhaal

Oral history als methodiek voor inclusief en divers geschiedenisonderwijs aan de tweedegraads lerarenopleiding

Auteurs

  • Marloes Hülsken HAN_University of Applied Sciences, Radboud Universiteit
  • Ruud Klomp HAN_University of Applied Sciences, Radboud Docenten Academie
  • Anne van Duuren HAN_University of Applied Sciences

DOI:

https://doi.org/10.63379/2g33gr24

Samenvatting

Docenten aan de lerarenopleiding Geschiedenis van de HAN_University of Applied Sciences zijn in 2018 een project gestart gericht op het creëren van meer diversiteit in het curriculum en daardoor meer inclusiviteit voor studenten. Hiervoor is de onderzoeksmethode oral history geïmplementeerd in een onderwijsmodule in studiejaar twee, met als doel andere verhalen en perspectieven toe te voegen aan de dominante vertogen in het curriculum. In de periode november 2018-februari 2021 hebben achtereenvolgend drie cohorten tweedejaars studenten deelgenomen aan de nieuwe onderwijsmodule. De module is gebaseerd op het interviewen van ooggetuigen uit het recente verleden over thema’s die op dit moment geen deel uitmaken van het curriculum. Studenten zijn tijdens en na afloop van het project bevraagd met behulp van vragenlijsten en hebben schriftelijk gereflecteerd op de methodiek. In dit artikel wordt allereerst ingegaan op theoretische uitgangspunten van oral history in het onderwijs en de methodische en didactische uitgangspunten van het project. Vervolgens worden de resultaten van het onderzoek besproken: onderzocht is hoe studenten leeropbrengsten van oral history onderwijs omschrijven, of ze de theoretische uitgangspunten van oral history onderwijs onderschrijven en wat de methodiek voor hen persoonlijk en professioneel betekent. Op basis van het uitgevoerde onderzoek kan, tot slot, geconcludeerd worden dat oral history een bijdrage kan leveren aan een inclusiever en diverser geschiedeniscurriculum.

Biografieën auteurs

  • Marloes Hülsken , HAN_University of Applied Sciences, Radboud Universiteit

    dr. Marloes Hülsken is hoofddocent aan de lerarenopleiding Geschiedenis van de HAN_University of Applied Sciences en docent Geschiedenis en vakdidactiek aan de Radboud Universiteit. Als Comenius Teaching Fellow houdt ze zich bezig met onderzoek naar en implementatie van oral history op de lerarenopleidingen en in het (geschiedenis)onderwijs (www.han.nl/oralhistory). 

  • Ruud Klomp, HAN_University of Applied Sciences, Radboud Docenten Academie

    Ruud Klomp, MA, werkt als lerarenopleider aan de tweedegraads lerarenopleiding Geschiedenis van de HAN_University of Applied Sciences en als vakdidacticus Geschiedenis aan de Radboud Docenten Academie. Hij is als vakdocent betrokken bij de implementatie van oral history op de lerarenopleiding. 

  • Anne van Duuren, HAN_University of Applied Sciences

    Anne van Duuren, MA, werkt als lerarenopleider aan de tweedegraads lerarenopleiding Geschiedenis van de HAN_University of Applied Sciences. Ze is als vakdocent betrokken bij de implementatie van oral history op de lerarenopleiding.

Downloads

Gepubliceerd

2022-03-15

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Hülsken , M., Klomp, R., & van Duuren, A. (2022). De kracht van een persoonlijk verhaal: Oral history als methodiek voor inclusief en divers geschiedenisonderwijs aan de tweedegraads lerarenopleiding. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(1), 1-20. https://doi.org/10.63379/2g33gr24