Het LeerLab

Hoe eigentijds onderwijs het opleiden van leraren inspireert

Auteurs

  • Ans Bergmans Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
  • Edwin Buijs Academie Educatie, HAN
  • Roel Grol HAN University of Applied Sciences
  • Helma Oolbekkink-Marchand HAN University of Applied Sciences

DOI:

https://doi.org/10.63379/6krbhq30

Samenvatting

In dit artikel presenteren we de voorlopige uitkomsten van een zoektocht naar een  passende didactiek voor eigentijds opleiden waarbij studenten stuurkracht kunnen  ontwikkelen en hun autonomie ondersteund wordt. Hiertoe beschrijven wij onze  ervaringen met het eigentijds opleiden van leraren in het LeerLab van de  tweedegraads lerarenopleidingen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)  gedurende twee studiejaren. Het LeerLab is een leeromgeving waarin studenten,  lerarenopleiders en schoolopleiders samen werken aan eigentijds opleiden. Wij zien het LeerLab dan ook als een responsieve manier om als lerarenopleiding flexibel in te  spelen op vragen vanuit bijvoorbeeld het werkveld. De voorlopige uitkomsten van  onze zoektocht zijn vervat in een set opleidingsdidactische ontwerpprincipes die het  eigentijds leren van leraren in opleiding kunnen helpen ondersteunen.

Biografieën auteurs

  • Ans Bergmans, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

    Ans Bergmans is als onderwijskundige verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en projectleider van het LeerLab Eigentijds Onderwijs. Zij is tevens docent en coach aan de master MOVEL, die zich richt op het ontwerpen voor eigentijds leren. Haar inhoudelijke expertise ligt bij de thema’s autonomie(ondersteuning) en zelfregulatie. 

  • Edwin Buijs, Academie Educatie, HAN

    Edwin Buijs werkt als onderzoeker bij het onderzoeksteam 'Kwaliteiten van Leraren’ van de Academie Educatie van de HAN. (Onderzoeks)projecten waaraan hij werkt betreffen onder meer vernieuwingsgericht opleiden, formatief toetsen en kansengelijkheid. 

  • Roel Grol, HAN University of Applied Sciences

    Roel Grol is als lerarenopleider economie en gepromoveerd vakdidacticus werkzaam bij de HAN. Hij is nauw betrokken bij curriculumontwikkeling, neemt deel aan innovatieve projecten zoals het LeerLab en vervult graag een verbindende rol tussen onderzoek en onderwijs. 

  • Helma Oolbekkink-Marchand, HAN University of Applied Sciences

    Helma Oolbekkink-Marchand is lector meervoudige professionaliteit van leraren bij de HAN. Haar onderzoek richt zich op (het versterken van) stuurkracht van (startende) leraren en de professionele ontwikkeling van leraren(opleiders).

Downloads

Gepubliceerd

2022-03-15

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Bergmans, A., Buijs, E., Grol, R., & Oolbekkink-Marchand, H. (2022). Het LeerLab: Hoe eigentijds onderwijs het opleiden van leraren inspireert. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(1), 16-31. https://doi.org/10.63379/6krbhq30