Profielschetsen van de leraar als boundary crosser
DOI:
https://doi.org/10.63379/ceert983Samenvatting
De school is naast een werkomgeving ook een leeromgeving voor leraren. Binnen partnerschappen voor Samen Opleiden & Professionaliseren wordt intensief samengewerkt tussen de initiële opleiding en de scholen. .Dit artikel beschouwt de rol van de leraar als lerarenopleider in deze samenwerking en het gezamenlijk en gelijktijdig leren met andere lerarenopleiders. Deze leraar ontmoet andere lerarenopleiders en actoren op het gebied van opleiden, begeleiden, personeelsmanagement en organisatieontwikkeling. Dergelijke ontmoetingen vinden plaats in interactie tussen verschillende praktijken op plekken waar professionals van verschillende organisaties elkaar treffen vanuit een gedeeld belang: zorgen voor voldoende en goed opgeleide leraren.
In de beroepsbeelden van de leraar (Beroepsbeeld Leraar, z.d.; Snoek et al., 2017)) is geëxpliciteerd hoe leraren zich kunnen professionaliseren, onder andere in het ondersteunen van collega’s. Deze beroepsbeelden geven beperkt weer welke rollen leraren binnen Samen Opleiden & Professionaliseren kunnen vervullen in de grenspraktijken tussen school en lerarenopleiding.
De Velon Themagroep Samen Opleiden heeft op basis van literatuur, eigen en verzamelde praktijkvoorbeelden toegewerkt naar profielschetsen van de leraar als boundary crosser, als aanvulling op de beroepsbeelden. Boundary crossing verwijst naar de inspanningen die mensen leveren in interactie tussen verschillende praktijken (Bakker et al., 2016). Dit beschouwend artikel heeft als doel om met profielschetsen de leraar als boundary crosser te specificeren en te komen tot een dialoog over het versterken en benutten van beschikbare expertise op de kruispunten van praktijken.
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Wilma Weekenstro, Femke Gerritsen, Mariëlle Theunissen, Carry Quint, Lieke Kievits, Dirkje Zwama, Jasper Hooimeijer, Erwin de Vos

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.