Samen bouwen aan meer inclusief onderwijs

Relevante inzichten voor de lerarenopleiding

Auteurs

  • Aster van Mieghem Onderzoeksgroep EduBROn
  • Karine Verschueren `KU Leuven
  • Elke Struyf Universiteit Antwerpen

DOI:

https://doi.org/10.63379/wp0zte70

Samenvatting

De implementatie van inclusief onderwijs (IO) staat hoog op de onderwijsbeleidsagenda van Vlaanderen en Nederland. In beide landen werden wetgevingen ingevoerd (M-decreet, Wet op Passend onderwijs) om de implementatie ervan te bevorderen. De implementatie van dit meer inclusieve beleid wordt door leraren als uitdagend ervaren (Ledoux & Waslander, 2020; Struyf et al., 2019). Om meer zicht te krijgen op de processen die schuilgaan achter de implementatie van inclusief onderwijs, werd een vier jaar durend doctoraatsonderzoek opgezet, waarin zowel theoretische als empirische inzichten gebundeld werden. In dit beschouwend artikel gaan we in op bekomen inzichten die ons inziens ook relevant zijn voor lerarenopleidingen in zowel Nederland als Vlaanderen. Meer specifiek werken we twee thema’s uit. Het ene thema betreft de attitudes en doelmatigheidsbeleving van leraren tegenover IO. Het andere thema wijst op het belang van ondersteuning en professionalisering van leraren gericht op het realiseren van IO. Voor beide thema’s formuleren we aanbevelingen voor lerarenopleidingen, met als doel het vaardiger maken van toekomstige leraren in het lesgeven in een inclusieve setting.

Biografieën auteurs

  • Aster van Mieghem, Onderzoeksgroep EduBROn

    Dr. Aster Van Mieghem is als onderzoeker verbonden aan de Onderzoeksgroep EduBROn (departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen) en de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (KU Leuven). Haar proefschrift handelde over de hefbomen voor leraren bij het implementeren van meer inclusief onderwijs. 

  • Karine Verschueren, `KU Leuven

    Prof. dr. Karine Verschueren is als gewoon hoogleraar schoolpsychologie verbonden aan de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, KU Leuven). Ze doet onderzoek naar de psychosociale en academische ontwikkeling van kinderen en jongeren en de rol van leerkracht-leerling- en peerrelaties. 

  • Elke Struyf, Universiteit Antwerpen

    Prof. dr. Elke Struyf is als gewoon hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan de onderzoeksgroep EduBROn (Faculteit Sociale Wetenschappen) en de Antwerp School of Education (Universiteit Antwerpen). Ze doet onderzoek naar de ontwikkeling van expertise van leraren, de relatie met kenmerken uit de (klas- of school-) omgeving en uitkomsten bij leerlingen. 

Downloads

Gepubliceerd

2022-03-15

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

van Mieghem, A., Verschueren, K., & Struyf, E. (2022). Samen bouwen aan meer inclusief onderwijs: Relevante inzichten voor de lerarenopleiding. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(1), 54-65. https://doi.org/10.63379/wp0zte70