Onderwijsassistenten in het taal- en reken-wiskundeonderwijs: Wat is er nodig?

Auteurs

  • Ronald Keijzer Hogeschool IPABO
  • Wia Rijpkema Hogeschool van Amsterdam
  • José Smeets Hogeschool IPABO
  • Loek Spitz Hogeschool van Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.63379/j7q7w507

Samenvatting

Het lerarentekort maakt dat onderwijsassistenten steeds vaker de verantwoordelijkheid krijgen voor het verzorgen van onderwijs. Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de inzet en scholingsbehoeften van onderwijsassistenten die taal- en reken-wiskundeonderwijs verzorgen in het Amsterdamse basisonderwijs. Twee onderzoeksvragen worden beantwoord:

- Welke taken hebben onderwijsassistenten in het taal- en reken-wiskundeonderwijs?

- Wat is karakteristiek voor de scholingsbehoeften van onderwijsassistenten op het gebied van taal en rekenen-wiskunde?

Middels vragenlijsten aan directieleden en leraren en interviews met onderwijsassistenten is een beeld verkregen van de inzet en scholingsbehoeften van onderwijsassistenten. Onderwijsassistenten geven instructie aan kleine groepjes leerlingen en de hele groep. Bij rekenen-wiskunde helpen ze leerlingen op individueel niveau, terwijl dit bij taal veel minder gebeurt. Directie en leraren willen dat de onderwijsassistenten beter inzetbaar worden bij het uitvoeren van deze taken. Directie en leraren bij wie de onderwijsassistenten in de groep hun werk uitvoeren zien dat onderwijsassistenten worden beperkt in het uitvoeren van deze taken door hun taal- en rekenvaardigheid. Onderwijsassistenten zien dat anders. Een deel van hen wil bevoegd leraar basisonderwijs worden en heeft de indruk dat dat met een kort maatwerkprogramma moet lukken. Onderwijsassistenten overzien over het algemeen onvoldoende welke academische kwaliteiten nodig zijn voor het vervullen van de rol van leraar. Deze academische kwaliteiten vormen de kern van de vakdidactiek van taal en rekenen & wiskunde. Onderwijsassistenten zijn hierin onbewust onbekwaam. We stellen dat een scholingstraject voor hen zich eerst moet richten op een ontwikkeling van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam

Biografieën auteurs

  • Ronald Keijzer, Hogeschool IPABO

    Dr. Ronald Keijzer is als lector rekenen-wiskunde verbonden aan Hogeschool IPABO. Hij is voorzitter van de ELWIeR onderzoeksgroep. Deze onderzoeksgroep richt zich op verschillende aspecten van het reken-wiskundeonderwijs in de lerarenopleiding basisonderwijs.

  • Wia Rijpkema, Hogeschool van Amsterdam

    Wia Rijpkema MSc is lerarenopleider Nederlands op de pabo van de Hogeschool van Amsterdam. Zij heeft de oriëntatiemodule en de basismodule taal voor de onderwijsassistenten ontworpen en verzorgd. 

  • José Smeets, Hogeschool IPABO

    José Smeets MSc is hogeschooldocent bij Hogeschool IPABO Amsterdam/Alkmaar en is als docent/onderzoeker taalleesdidactiek onder andere werkzaam in het uitstroomprofiel Spelend leren. Daarnaast zij lid van de kenniskring Jonge Kind en teamleider van de Ad PEP, de pilot Jonge Kind en jaar 4 voltijd bachelor. 

  • Loek Spitz, Hogeschool van Amsterdam

    Dr. Loek Spitz is lerarenopleider rekenen-wiskunde op de Hogeschool van Amsterdam en lid van de ELWIeR onderzoeksgroep voor de didactiek van rekenen-wiskunde. Hij ontwierp en verzorgde een inleidende module reken-wiskundedidactiek voor onderwijsassistenten.

Downloads

Gepubliceerd

2022-03-15

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Keijzer, R., Rijpkema, W., Smeets, J., & Spitz, L. (2022). Onderwijsassistenten in het taal- en reken-wiskundeonderwijs: Wat is er nodig?. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(1), 66-82. https://doi.org/10.63379/j7q7w507