Uitbreiding docentrollen voor eigentijds en regulier onderwijs

Auteurs

  • Hanneke de Graaff Stichting NIVOZ
  • Elly Loman Hogeschool van Amsterdam
  • Rianne Neering
  • Quinta Kools Inspectie Primair Onderwijs

DOI:

https://doi.org/10.63379/e0j34y97

Samenvatting

In dit praktijkartikel presenteren we onze ervaringen met het ontwikkelen van en werken met rubrics bij ‘nieuwe’ rollen van docenten. Deze rubrics zijn in eerste instantie gemaakt voor leraren en opleiders in eigentijds voortgezet onderwijs. Scholen van het Platform Eigentijds Onderwijs (PLEION) merkten dat stagiaires van de lerarenopleiding en startende collega’s het lastig vonden om invulling te geven aan hun werk in het eigentijdse onderwijs. Vanuit deze handelingsverlegenheid is een project gestart waarin materialen zijn ontwikkeld om (aankomende) docenten te helpen bij het wegwijs en vaardig worden in het werk in een eigentijdse school. Er zijn vijf nieuwe rollen gedefinieerd: teamspeler, didactisch coach, ontwerper, pedagoog en visionair.

Ook zijn er rubrics ontwikkeld waarin ontwikkelingsstadia binnen elke rol zijn omschreven en daarnaast workshops met handvatten om zich de rol eigen te maken. Met dit materiaal kunnen de docenten op scholen en de studenten op lerarenopleidingen direct aan de slag.

Downloads

Gepubliceerd

2024-12-12

Nummer

Sectie

Praktijkvoorbeeld

Citeerhulp

de Graaff, H., Loman, E., Neering, R., & Kools, Q. (2024). Uitbreiding docentrollen voor eigentijds en regulier onderwijs. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(4), 24-30. https://doi.org/10.63379/e0j34y97