Drie soorten dialogen om actief en constructief van de eigen onderwijspraktijk te leren

Auteurs

  • Paulien Meijer Radboud Universiteit
  • Dubravka Knezic Hogeschool van Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.63379/3pytyx78

Samenvatting

Dit artikel laat onderzoek zien naar kenmerken van drie soorten dialogen bij het leren van de eigen onderwijspraktijk: supervisiedialogen, peerdialogen en zelfdialogen. Welke praktische kennis leveren zij op en hoe versterken zij het actief en constructief leren van het eigen lesgeven? 45 leraren in opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs gebruikten bij de drie soorten dialogen een procedure van geleide reflectie om stil te staan bij hun onderwijservaringen. Peerdialogen bleken in sommige gevallen supervisiedialogen te kunnen vervangen om tot goed beargumenteerde oordelen te komen over de eigen didactische handelingen. De drie dialoogvormen lieten verschillende vormen van reflectieondersteuning zien die elkaar kunnen aanvullen.

Biografieën auteurs

  • Paulien Meijer , Radboud Universiteit

    Prof. Dr. Paulien Meijer is hoogleraar bij de Radboud Docenten Academie van de Radboud Universiteit in Nijmegen, met als leeropdracht Teacher learning and development. Daarnaast is zij vice-voorzitter van de Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL), en forumlid van het International Forum on Teacher Educator Development (InFoTED).

  • Dubravka Knezic, Hogeschool van Amsterdam

    Dr. Dubravka Knezic is lerarenopleider en onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. Ze doceert onderzoeksmethodologie en filosofie bij de eerstegraadsmasteropleiding Engels. Op dit moment doet ze onder meer onderzoek naar gelijkwaardige dialoog in het mbo.

Downloads

Gepubliceerd

2022-03-15

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Meijer , P., & Knezic, D. (2022). Drie soorten dialogen om actief en constructief van de eigen onderwijspraktijk te leren. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(1), 103-118. https://doi.org/10.63379/3pytyx78