De professionaliteit van lerarenopleiders: Perspectieven en blinde vlekken

Auteurs

  • Eline Vanassche KU Leuven

DOI:

https://doi.org/10.63379/1e7dys19

Samenvatting

De beroepsstandaarden voor lerarenopleiders zijn moeilijk weg te denken uit het Nederlandse en Vlaamse opleidingslandschap. Ze tonen het groeiende besef dat het opleiden van leraren specifieke professionaliteit vraagt die ook passend moet worden ondersteund. De standaarden bieden een referentiekader voor de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders en vormen ook op opleidingsniveau een belangrijk werkinstrument om kwaliteit te garanderen. De standaarden en het werken met de standaarden zijn daarmee vanzelfsprekend geworden. Dit artikel nodigt uit om even een stap terug te zetten. Het uitgangspunt is dat standaarden meer doen dan het louter beschrijven van de bekwaamheden van lerarenopleiders. Standaarden richten de aandacht op specifieke aspecten van hun professionaliteit maar creëren tegelijkertijd ook blinde vlekken. Dit artikel exploreert hoe beroepsstandaarden kijken naar de professionaliteit van lerarenopleiders en wat daarmee dreigt uit het zicht te verdwijnen.

Downloads

Gepubliceerd

2024-12-12

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

Vanassche, E. (2024). De professionaliteit van lerarenopleiders: Perspectieven en blinde vlekken. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(4), 31-46. https://doi.org/10.63379/1e7dys19