Registreren en prolongeren van lerarenopleiders: beoordeling of professionele groei

Auteurs

  • Mariëlle Theunissen Hogeschool Rotterdam
  • Loes van Wessum Windesheim
  • Hans Troost Hogeschool Inholland

DOI:

https://doi.org/10.63379/det2wb29

Samenvatting

Registreren en prolongeren van lerarenopleiders zijn ingericht als beoordelingsproces, waarbij de kandidaten - lerarenopleiders die zich willen laten registreren of hun registratie willen prolongeren - aan bepaalde eisen moeten voldoen. Tijdens dit beoordelingsproces wordt ook geleerd, zowel door kandidaten als hun beoordelaars. Beoordelaars hebben aangegeven behoefte te hebben aan mogelijkheden om deze leerprocessen te expliciteren. We hebben daarvoor gewerkt met het model van professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002). Het model voor professionele groei dat we in dit artikel schetsen, helpt om zicht te krijgen op leerprocessen en is veelvuldig gebruikt om leerprocessen van leraren in kaart te brengen. Ook lerarenopleiders kunnen het gebruiken om grip te krijgen op hun eigen leerproces (Kools & Van Wessum, 2020). We presenteren het model en geven voorbeelden hoe we het model gebruikt hebben om het leerproces van kandidaten en hun beoordelaars zichtbaar te maken. We maken inzichtelijk hoe het werken en leren met het model werkt, hoe dit het proces van registreren en prolongeren versterkt en wat het aan leeropbrengst heeft gebracht voor de betrokken kandidaten en hun beoordelaars.

Biografieën auteurs

  • Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam

    Dr. Mariëlle Theunissen werkt als Hoofddocent Pedagogiek en Didactiek aan het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam. Zij is geregistreerd lerarenopleider en gecertificeerd assessor. Ze verzorgt beroepsvoorbereidende vakken en doet onderzoek naar duo-stages en co-teaching. 

  • Loes van Wessum, Windesheim

    Dr. Loes van Wessum is associate lector Leiderschap in onderwijs en Opvoeding  bij Windesheim Flevoland. Ze onderzoekt de wijze waarop leraren, schoolleiders  en besturen leerprocessen op alle niveaus kunnen optimaliseren. Samen met  schoolbesturen en scholen ontwikkelt en onderzoekt ze (in)formele leertrajecten,  met een specifieke focus op leidinggeven aan een lerende school.

  • Hans Troost, Hogeschool Inholland

    Drs. Hans Troost MEd werkt bij het domein Onderwijs & Innovatie van Hogeschool Inholland. Hij is geregistreerd lerarenopleider en gecertificeerd assessor. Hij neemt zitting in stuurgroepen van partner Opleidingsscholen en is als trainer/coach betrokken bij werkplekleren. Samen met partners richt hij zich op samenwerkend leren en professionalisering bij opleiden in de school. 

Downloads

Gepubliceerd

2022-06-19

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Theunissen, M., van Wessum, L., & Troost, H. (2022). Registreren en prolongeren van lerarenopleiders: beoordeling of professionele groei. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(2), 5-20. https://doi.org/10.63379/det2wb29