Leren redeneren over grammatica in de hbo-lerarenopleiding Nederlands

Auteurs

  • Dr. Jimmy van Rijt Tilburg University
  • Prof. dr. Hans Hulshof Universiteit Leiden
  • Prof. dr. Peter-Arno Coppen Radboud Universiteit

DOI:

https://doi.org/10.63379/rtky6893

Samenvatting

Studenten aan hbo-lerarenopleidingen Nederlands blijken er niet voldoende toe in staat om te redeneren over grammatica. Zo presteren ze niet beter op korte redeneertaken dan vwo 3-leerlingen, terwijl ze in hun latere loopbaan wel geacht worden om op een hoog niveau over grammatica te kunnen redeneren. Dat levert een uitdaging op voor de lerarenopleiding. In dit artikel bespreken we op basis van recent empirisch onderzoek hoe de lerarenopleiding Nederlands studenten kan afleveren die met voldoende zelfvertrouwen en kennis van zaken grammaticalessen kunnen geven waarin grammaticaal inzicht en redeneervaardigheid centraal staan. In het artikel worden daartoe vier aanbevelingen gedaan voor lerarenopleidingen Nederlands.

Biografieën auteurs

  • Dr. Jimmy van Rijt, Tilburg University

    Dr. Jimmy van Rijt was jarenlang lerarenopleider Nederlands aan Fontys Lerarenopleiding Sittard. Op dit moment werkt hij als universitair docent bij het Tilburg Center of the Learning Sciences van Tilburg University. Hij promoveerde in februari 2021 aan de Radboud Universiteit Nijmegen op een proefschrift over grammaticadidactiek. 

  • Prof. dr. Hans Hulshof, Universiteit Leiden

    Prof. dr. Hans Hulshof is neerlandicus, taalkundige en emeritus hoogleraar Didactiek van het Nederlands aan de Universiteit Leiden. Was leraar, vakdidacticus, onderzoeker en bijzonder hoogleraar Theorie van de moedertaaldidactiek aan de toenmalige Katholieke Universiteit Nijmegen. Zijn onderzoeksinteresse richt zich vooral op de mogelijkheden van taalkunde in het voortgezet onderwijs.

  • Prof. dr. Peter-Arno Coppen, Radboud Universiteit

    Prof. dr. Peter-Arno Coppen is taalkundige en hoogleraar Vakdidactiek aan de Radboud Docenten Academie van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de didactiek van taalkunde en grammatica. Hij is lid van het Meesterschapsteam Nederlands, redactielid van Onze Taal en neerlandistiek.nl, en columnist voor Trouw. 

Downloads

Gepubliceerd

2022-06-19

Nummer

Sectie

Beschouwend Artikel

Citeerhulp

van Rijt, J., Hulshof, H., & Coppen, P.-A. (2022). Leren redeneren over grammatica in de hbo-lerarenopleiding Nederlands. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(2), 1-18. https://doi.org/10.63379/rtky6893