Formatief evalueren in de lerarenopleidingen

Een analyse van de kennisbases.

Auteurs

  • Prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit
  • Rosa Bartman Fontys Hogeschool
  • Dr. Judith Gulikers Universiteit Wageningen
  • Gerdineke van Silfhout
  • Liesbeth Baartman Hogeschool Utrecht
  • Dr. Martijn Leenknecht HZ University of Applied Sciences
  • Dr. Jorik Arts Fontys Hogeschool
  • Chantal de Koster Fontys Hogeschool
  • Natasja Kok Fontys Hogeschool

DOI:

https://doi.org/10.63379/x8e50171

Samenvatting

Docenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van formatief evalueren. Het versterkt het leren van de leerlingen, zorgt voor een grotere betrokkenheid bij het eigen leerproces en bewerkstelligt dat het leren beter beklijft. De verwachting van docenten en schoolleiders is dat net afgestudeerde studenten aan de lerarenopleidingen op de hoogte zijn van formatief evalueren en beschikken over een (vak)didactisch handelingsrepertoire om formatief evalueren in de praktijk te brengen. In dit onderzoek worden de kennisbases van 14 eerstegraads en 18 tweedegraads lerarenopleidingen geanalyseerd op de aandacht voor formatief evalueren, met als doel inzicht te krijgen in het beoogde curriculum. Met een kwantitatieve en kwalitatieve analyse van de kennisbases aan de hand van de formatieve evaluatiecyclus, wordt duidelijk dat de aandacht voor formatief evalueren verschillend is tussen de kennisbases van de eerstegraads lerarenopleidingen en van de tweedegraads lerarenopleidingen en dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende vakspecifieke kennisbases. In het algemeen kan gesteld worden dat er relatief weinig aandacht is voor formatief evalueren. Dit onderzoek levert een bijdrage aan een herziening van de kennisbases en is een opmaat naar een vervolgonderzoek waarin gekeken wordt hoe het gerealiseerde curriculum van lerarenopleidingen ten aanzien van formatief evalueren eruit ziet

Biografieën auteurs

  • Prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke, Open Universiteit

    Prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke is decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen en hoogleraar Leren van Volwassenen bij de Open Universiteit. Hiervoor was zij lector Technology-enhanced assessment bij Fontys lerarenopleiding Tilburg. 

  • Rosa Bartman, Fontys Hogeschool

    Rosa Bartman MA(Ed) is docent en opleidingscoördinator bij de Masteropleiding Toetsdeskundige en lid van lectoraat Technology Enhanced Assessment bij Fontys Lerarenopleidingen Tilburg. Tevens is zij werkzaam als toetsdeskundige en projectleider bij het cluster examens (moderne vreemde) talen bij Cito. 

  • Dr. Judith Gulikers , Universiteit Wageningen

    Dr. Judith Gulikers is Universitair hoofddocent en lerarenopleider bij de leerstoelgroep Education and Learning Sciences van de Wageningen Universiteit. In haar (praktijkgericht) onderzoek houdt zij zich veelal bezig met formatief evalueren op klas, docent en leerling niveau of op curriculum niveau. 

  • Gerdineke van Silfhout

    Gerdineke van Silfhout is curriculum- en toetsexpert bij SLO, landelijk expertisecentrum leerplanontwikkeling. Zij houdt zich veelal bezig met formatief evalueren in de klas- en schoolpraktijk en de implicaties voor het school- en landelijk curriculum in primair en voortgezet onderwijs. 

  • Liesbeth Baartman, Hogeschool Utrecht

    Dr. Liesbeth Baartman is bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht. Belangrijkste aandachtspunten in haar onderzoek zijn programmatisch toetsen beroepsonderwijs, formatief toetsen/evalueren en leerprocessen in beroepsonderwijs. 

  • Dr. Martijn Leenknecht, HZ University of Applied Sciences

    Dr. Martijn Leenknecht is werkzaam als onderwijskundige bij HZ University of Applied Sciences. Zijn aandachtsgebieden zijn innovatieve vormen van toetsen (formatief/ programmatisch), motiverende docentstrategieën, en feedback. Tevens is hij (mede-)coördinator van het landelijke Platform Leren van toetsen
    (www.lerenvantoetsen.nl). 

  • Dr. Jorik Arts, Fontys Hogeschool

    Dr. Jorik Arts werkt als lerarenopleider bij de vakgroep Biologie aan Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. Zijn onderzoek richt zich op feedbackprocessen en op multimediagebruik bij digitale toetsing. 

  • Chantal de Koster, Fontys Hogeschool

    Chantal de Koster, MA, MSc werkt als lerarenopleider bij de vakgroep Engels aan Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. Naast docent in de Bachelor is zij opleider binnen het werkplekleren en begeleidt zij onderzoeken in de Masteropleiding

  • Natasja Kok, Fontys Hogeschool

    Natasja Kok, MEd, is lerarenopleider aan de lerarenopleiding aardrijkskunde bij Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. 

Downloads

Gepubliceerd

2022-06-19

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Joosten-ten Brinke , D., Bartman, R., Gulikers, J., van Silfhout, G., Baartman, L., Leenknecht, M., Arts, J., de Koster, C., & Kok, N. (2022). Formatief evalueren in de lerarenopleidingen: Een analyse van de kennisbases . Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(2), 1-24. https://doi.org/10.63379/x8e50171