Begeleiding op maat voor innovatieve collega’s in opleiding

Auteurs

  • Marloes Hendrickx Technische Universiteit Eindhoven
  • Gonny Schellings
  • Lesley de Putter

DOI:

https://doi.org/10.63379/79xkgm71

Samenvatting

Aankomende leraren brengen een innovatief potentieel binnen in de scholen. In deze studie zijn tien aankomende leraren geïnterviewd die aangemerkt zijn door hun Nederlandse universitaire lerarenopleiding als bijzonder innovatief. In de interviews zijn deze aankomende leraren bevraagd over de door hen ervaren stimulerende en belemmerende factoren bij het uitvoeren van hun innovaties binnen de context van de stageschool en/of in de lerarenopleiding. Beschreven innovaties vonden vooral plaats binnen de context van de eigen les, maar werden wel gedeeld met geïnteresseerden daarbuiten, zowel binnen school als binnen de opleiding. Studenten ervoeren op de stageschool vooral de ruimte om te experimenteren, daarbij ondersteund door positieve feedback. Vanuit de opleiding werd vooral inspiratie en ook positieve feedback van een lerarenopleider die dicht bij hen stond als stimulerende factor genoemd. Belemmerende factoren op de stageschool waren werkdruk, weerstand bij (ervaren) collega’s en de situatie dat ze als stagiair weinig mandaat hadden om te innoveren. Op de opleiding werd met name de studeerbaarheid en hoeveelheid -traditionele- opdrachten naar voren gebracht. In het kader van samen opleiden zouden de samenwerkende partners met elkaar het gesprek aan moeten gaan hoe zij belemmeringen voor studenten kunnen wegnemen teneinde de innovatiekracht van aankomende leraren ten volle te kunnen benutten om kwalitatief goed onderwijs te blijven verzorgen. Gebaseerd op de interviews worden verschillende gespreksonderwerpen aangedragen.

Biografieën auteurs

  • Marloes Hendrickx, Technische Universiteit Eindhoven

    Marloes Hendrickx is universitair docent aan de Technische Universiteit Eindhoven, Eindhoven School of Education (ESoE). Binnen de lerarenopleiding geeft zij les in algemene onderwijskunde. Haar onderzoek is gericht op sociaal leren door (aankomende) leraren en leerlingen/studenten.

  • Gonny Schellings

    Gonny Schellings is universitair docent aan ESoE, was projectleider van het BSL-project regio Eindhoven e.o. (2014-2019) en opleidingsdirecteur, ad interim (2020-2021). Binnen de opleiding is zij actief bij het werkplekleren en Samen Opleiden. Haar onderzoeksinteresses betreffen de ontwikkeling van een 
    professionele identiteit van (beginnende) leraren en docentprofessionalisering in Lesson Study.

  • Lesley de Putter

    Lesley de Putter is universitair docent, manager studentenzaken en lerarenopleider bij ESoE. Haar onderzoek richt zich op bètaonderwijs, leraren en professionele ontwikkeling van leraren, in het bijzonder op enthousiasmerende, context-gerichte bètaleeromgevingen. 

Downloads

Gepubliceerd

2022-06-19

Nummer

Sectie

Onderzoek

Citeerhulp

Hendrickx, M., Schellings, G., & de Putter, L. (2022). Begeleiding op maat voor innovatieve collega’s in opleiding. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(3), 1-18. https://doi.org/10.63379/79xkgm71