Een beroepsbeeld als verbindend narratief in de context van Samen Opleiden

Auteurs

  • Tamara van Woezik Radboud Docenten Academie
  • Peter-Arno Coppen Radboud Universiteit
  • Paulien Meijer Radboud Universiteit
  • Ida Oosterheert Radboud Universiteit

DOI:

https://doi.org/10.63379/xp1q6478

Samenvatting

Dit artikel beschrijft het ontwikkelproces van een Beroepsbeeld voor de academische leraar, dat een belangrijke rol bleek te vervullen in de samenwerking tussen lerarenopleidingen en stakeholders. Bijzonder aan dit proces is dat alle stakeholders van bij het begin betrokken waren, in het bijzonder de opleidingsscholen en de faculteiten van de Radboud Universiteit. Naast de ontstaansgeschiedenis wordt ook de opbouw van het Beroepsbeeld nader toegelicht.

In de analyse van het proces worden drie belangrijke thema’s geïdentificeerd: (1) de waarde van een narratief beroepsbeeld als boundary object in het Samen Opleiden; (2) de opkomst van het holistische narratief in het curriculum van de lerarenopleiding; en (3) het belang van de academische invulling van het beroepsbeeld.

Ten slotte wordt ingegaan op de twee lessen die uit dit proces getrokken kunnen worden: (1) het beroepsbeeld speelt een belangrijke rol bij de bewustwording van studenten over de rijkdom van het lerarenberoep en (2) het gezamenlijke ontwikkelproces is minstens zo belangrijk als de uitkomst zelf.

Downloads

Gepubliceerd

2024-12-12

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

van Woezik, T., Coppen, P.-A., Meijer, P., & Oosterheert, I. (2024). Een beroepsbeeld als verbindend narratief in de context van Samen Opleiden. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(4), 63-67. https://doi.org/10.63379/xp1q6478