Intervisie in de international classroom via een scaffolded online tool

Auteurs

  • Roelien Wierda NHL Stenden Hogeschool
  • Ronald Barendsen NHL Stenden Hogeschool
  • Siebrich de Vries NHL Stenden Hogeschool
  • Frank Scholten NHL Stenden Hogeschool

DOI:

https://doi.org/10.63379/zajcxk74

Samenvatting

In het kader van een NRO Senior Fellowship beurs met als thema The International Classroom is een online tool ontwikkeld die intervisie plaats- en tijdonafhankelijk faciliteert. Aanleiding voor de ontwikkeling van de tool was tweeledig. Intervisie is op NHL Stenden Hogeschool, evenals op veel andere Nederlandse lerarenopleidingen, een gangbare aanpak om docenten in opleiding (studenten) in interactie te laten reflecteren op hun ervaringen om daarvan te leren. Daarnaast heeft NHL Stenden Hogeschool een uitgesproken internationaal profiel waarbij ernaar gestreefd wordt studenten van verschillende nationaliteiten en achtergronden zowel onsite als online te laten interacteren over onderwijskundige vraagstukken om zo de internationale context de lerarenopleiding in te brengen. De ontwikkeling van de online tool is gefaseerd volgens de vijf fasen van Design Thinking. Er zijn een multidisciplinair ontwikkelteam en een internationale klankbordgroep samengesteld. In de eerste fase zijn behoeften gepeild onder studenten in binnen- en buitenland. Op basis van deze data is een simulatie van de tool gebouwd waarin studenten casussen konden delen en bespreken. In fase twee is literatuuronderzoek uitgevoerd. De uitkomsten van fase één en twee hebben in fase drie geleid tot een verfijnd pakket van eisen op basis waarvan het prototype van de uiteindelijke tool is gebouwd (fase vier). In fase vijf is het prototype geïntegreerd in MySchoolsNetwork, het online co-creatieplatform van NHL Stenden Hogeschool. Hierbij is het prototype getest met een internationale groep studenten en zijn ervaringen en feedback in kaart gebracht.

Biografieën auteurs

  • Roelien Wierda, NHL Stenden Hogeschool

    Roelien Wierda is als docent-onderzoeker verbonden aan het InnovationLab van Academie VO en MBO van NHL Stenden Hogeschool. Het InnovationLabondersteunt studenten en lerarenopleiders met name op het gebied van digitale didactiek en internationalisering @home.

  • Ronald Barendsen, NHL Stenden Hogeschool

    Ron Barendsen is als docent-onderzoeker verbonden aan het InnovationLab van Academie VO en MBO van NHL Stenden Hogeschool.

  • Siebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool

    Siebrich de Vries is lector Vakdidactiek bij het lectoraat Didactiek voor Vak en Beroep van de Academie VO en MBO van NHL Stenden Hogeschool, en Universitair Docent bij de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. 

  • Frank Scholten, NHL Stenden Hogeschool

    Frank Scholten is als medewerker onderwijs- en onderzoeksondersteuning verbonden aan het InnovationLab van Academie VO en MBO van NHL Stenden Hogeschool.

Downloads

Gepubliceerd

2022-10-12

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

Wierda, R., Barendsen, R., de Vries, S., & Scholten, F. (2022). Intervisie in de international classroom via een scaffolded online tool. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(3), 1-18. https://doi.org/10.63379/zajcxk74