Spanning op het beroep van leraar: de bijvangst bij de totstandkoming van het beroepsbeeld
DOI:
https://doi.org/10.63379/djh0w022Samenvatting
Voorjaar 2024 is het beroepsbeeld van de leraar in het po, so, vo en mbo gepubliceerd. Voor het eerst is er een sectoroverstijgend beroepsbeeld van de leraar beschreven én voor het eerst is er een beroepsbeeld geschreven vanuit leraren in opdracht van de gezamenlijke lerarenorganisaties: AOb, CNV, FvOv, BVMBO en het Platform VVVO. Het beroepsbeeld ligt er en is positief ontvangen.
Het was een boeiend proces om tot het product te komen dat er nu ligt. Maar minstens zo boeiend waren de gesprekken die we hebben gevoerd en de input die we op andere manieren hebben ontvangen. Zowel van leraren als van andere belanghebbenden in het onderwijs. Hierbij waren de lerarenopleiders een belangrijke partij. Het heeft ons waardevolle input opgeleverd voor het beroepsbeeld zelf maar het heeft ook een beeld geschetst van waar het wringt. Niet op alle vlakken liggen leraren, lerarenopleiders, werkgevers en andere belanghebbenden op één lijn. Naast het beroepsbeeld hebben we daarom ook een rapportage opgeleverd met onze ‘bijvangst’. Het geeft inzicht, maar biedt ook stof voor gesprek. In dit artikel beschrijven we graag de belangrijkste bevindingen van deze ‘bijvangst’ en sluiten we af met een aantal aanbevelingen die met name gericht zijn op het opleiden van leraren.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2024 Iselien Nabben, Marieke Jansma, Emma Steenbergen, Faduma Mukhtar, Daniëlla van ’t Erve

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.