Nieuwe aanpak voor de betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé

Auteurs

  • j.ten.hagen@hva.nl  Hogeschool van Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.63379/hh1csb33

Samenvatting

Bij studenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam is in het schooljaar 2020-2021 een nieuwe aanpak voor langstudeerders uitgeprobeerd.1 2 De aanleiding voor de nieuwe aanpak was de constatering dat veel langstudeerders niet fysiek deelnemen aan het onderwijs of uitvallen. Voor deze studenten valt de sociale structuur vaak weg, omdat er geen vaste groepsbijeenkomsten meer zijn en docenten vaak van studenten verwachten dat ze zelf hun studievoortgang bewaken. Juist deze groep lijkt baat te hebben bij een structuur die hen helpt om betrokken te blijven bij hun docenten en medestudenten. Het idee ontstond al voor corona om voor én met deze studenten een online platform te creëren (het online afstudeercafé), waardoor zij mogelijkheden zouden krijgen voor online begeleiding bij het afstuderen en ontmoeting met andere studenten. Acht master- en elf bachelorstudenten hebben deelgenomen aan het in coronatijd volledig online uitgevoerde project. Het 24/7 bereikbare online afstudeercafé biedt langstudeerders een mogelijkheid om de studie vol te houden, op te pakken of af te ronden. Het café werd als laagdrempelig ervaren. Uit de ervaringen bleek verder dat de relatie met medestudenten en docent online goed tot stand kwam. Studenten gaven aan elkaar beter te kennen dan in een fysieke klas, zij deelden kennis en kregen grip op hun afstuderen. De rol van de docent als emoderator is cruciaal voor het succes van het online platform.

Biografie auteur

  • j.ten.hagen@hva.nl , Hogeschool van Amsterdam

    Judith ten Hagen is als docent-onderzoeker werkzaam bij de bachelor-en masteropleiding pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam. Ze is docent onderzoeksmethoden, afstuderen en langstuderen. Zij is Comenius teaching fellow: doet onderzoek naar betrokkenheid in een online leer-ontmoetingsruimte.

Downloads

Gepubliceerd

2022-10-12

Nummer

Sectie

Nieuwe aanpak/methodiek

Citeerhulp

ten Hagen, J. (2022). Nieuwe aanpak voor de betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 43(3), 1-16. https://doi.org/10.63379/hh1csb33