Hoe positioneren we samen een academische leerkracht in het basisonderwijs?

Auteurs

  • Zita Albon Universiteit Utrecht
  • Astrid de Regt

DOI:

https://doi.org/10.63379/6m89r518

Samenvatting

In het Voortgezet Onderwijs werken van oudsher academische leraren, maar in het primair onderwijs zijn leerkrachten met een academische achtergrond nagenoeg onzichtbaar. Dat roept de vraag op of een academische leerkracht in het basisonderwijs zich onderscheidt van diens collega’s en zo ja, wat dat kan betekenen? Binnen het partnerschap Samen Opleiden van academische leraren voor het primair onderwijs hebben we getracht een beroepsbeeld te ontwerpen dat hierop een antwoord geeft. In onze praktijk richten we ons op de leerkracht die tevens onderwijswetenschapper is. Maar onze zoektocht naar het benutten van het potentieel van academische leerkrachten kan in bredere zin ook van betekenis zijn voor het opleiden, begeleiden en positioneren van andere academici in het primair onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2024-12-12

Nummer

Sectie

Praktijkvoorbeeld

Citeerhulp

Albon, Z., & de Regt, A. (2024). Hoe positioneren we samen een academische leerkracht in het basisonderwijs? . Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(4), 90-100. https://doi.org/10.63379/6m89r518