Maxy Bak-Piard promoveerde op 21 december 2021 met een belangwekkend proefschrift naar de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van een programma Taalvaardigheid Nederlands bij de Tweedegraads Lerarenopleiding Nederlands (TLN) en de Lerarenopleiding F
DOI:
https://doi.org/10.63379/hy6cb864Samenvatting
Bak-Piard, M. (2021). Nederlands in de Lerarenopleiding op Curaçao en Bonaire: Een onderzoek naar het ontwerp en de uitvoering van een programma Taalvaardigheid Nederlands. [s.n.]. Proefschrift. (334 p.). https://pure.uvt.nl/ws/portalfiles/portal/59955863/Bak_Piard_Nederlands_17_12_2021 _incl._kaft.pdf De primaire aanleiding voor dit onderzoek was de hoge uitval van studenten in de propedeusefase van de Tweedegraads Lerarenopleiding Nederlands (TLN) en de Lerarenopleiding Funderend Onderwijs (LOFO) en de door docenten ervaren negatieve attitude van studenten ten aanzien van (het leren van) de Nederlandse taal. Voor een goed begrip van dit onderzoek is het belangrijk te begrijpen wat de positie van het Nederlands, en die van andere talen, op Bonaire en Curaçao is. Papiaments en soms ook Engels of Nederlands én eigen talen van immigranten, worden in de privécontext gesproken, terwijl, met uitzondering van de eerste twee jaar van het funderend onderwijs, Nederlands in het onderwijs de instructietaal is - met Papiaments als belangrijk vak.